en

Południe

South / El sur
reż. Víctor Erice
Hiszpania 1983 / 93’
napisy: polskie i angielskie

Kino jest strzałą, która przebija się przez iluzję, i raną, która odsłania nam to, co utraciliśmy i czego nie potrafimy odzyskać wyznał w jednym z wywiadów Víctor Erice, który dziesięć lat od premiery swojego pełnometrażowego debiutu powrócił do kina intymną historią o utracie, opowiedzianą na tle krajobrazu podzielonej po wojnie frankistowskiej Hiszpanii. Reżyser wziął na warsztat powieść cenionej pisarki Adelaidy Garcíi Morales. Choć jej akcja rozgrywa się na północy kraju, to odnosi się do pojęcia tytułowego południa – mitycznego, dalekiego i wiecznie rozgrzanego słońcem. Właśnie stąd pochodzi Agustín Arenas (niezapomniany Omero Antonutti z We władzy ojca braci Tavianich), ojciec rodziny skrywający przed najbliższymi sekret z przeszłości. Stopniowo poznaje go zafascynowana nim córka Estrella, rozszyfrowująca kolejne tropy i rekonstruująca prawdę. Z perspektywy tej dorastającej bohaterki poznajemy ich relację oraz losy samego Agustína, coraz bardziej zapadającego się w swoim świecie.

Opracowanie: Magdalena Bartczak

nagrody

IFF Chicago 1983 - Gold Hugo – award for the Best Feature; CEC Award (Cinema Writers Circle, Spain, 1985) for the Best Director; Fotograma de Plata 1985 – award for the Best Spanish Film; Sant Jordi Special Award for The Best Film 1984; São Paulo IFF 1984 - Critics Award for Victor Erice

Víctor Erice

Hiszpański reżyser, scenarzysta i producent uznawany za jednego z najwybitniejszych mistrzów kina. Urodził się w 1940 roku w baskijskim miasteczku Karrantza Harana, a gdy miał kilka miesięcy, jego rodzice przenieśli się do San Sebastián. Później związał swoje życie z Madrytem, gdzie studiował najpierw prawo i nauki polityczne, a potem reżyserię, którą ukończył w 1963 roku. Jeszcze w czasie studiów zajął się produkcją telewizyjną i podjął współpracę jako krytyk filmowy z czasopismami „Nuestro Cine” i „Cuadernos de Arte y Pensamiento” – w obu tych dziedzinach pozostaje zresztą aktywny do dziś. W tym samym czasie zaczął też stawiać swoje pierwsze kroki w branży filmowej, pracując przy scenariuszach do filmów Miguela Picaza (Ciemne sierpniowe sny) oraz Antonia Eceizy (Najbliższa jesień). Wystąpił też jako aktor w Antoñito wraca do domu Manuela Revuelty. Już wtedy zaczął realizować swoje pierwsze projekty krótkometrażowe, przygotowując się do pełnometrażowego debiutu, Ducha roju (1973). Biorąc pod uwagę to, jak długo pracuje nad swoimi dziełami, hiszpańskiego reżysera często zestawia się m.in. z Carlem Theodorem Dreyerem i Terrence'em Malickiem. Po Duchu roju nakręcił bowiem zaledwie dwie produkcje pełnometrażowe i kilka krótkometrażowych włączonych w zbiorowe projekty, m.in. prezentowane w polskich kinach 10 minut później: trąbka (2002) i pokazywane na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty Centro Histórico (2012).

Filmografia:

1961 Na tarasie / En la terraza / On the terrace (short)

1962 Strony z zagubionego dziennika / Páginas de un diario perdido / Pages from the lost diary (short)

1963 Zagubione dni / Los días perdidos / Lost Days (short)

1966 Pomiędzy drogami / Entre vías / Between the Ways (short)

1969 Wyzwania / Los desafíos / The Challenges (short)

1973 Duch roju / El espíritu de la colmena / The Spirit of Beehive

1983 Południe / El sur / The South

1992 Słońce pośród liści pigwy / El sol del membrillo / The Quince Tree Sun

1995 Celebrate Cinema 101 (novel Preguntas al atardecer)

2002 Dziesięć minut później: trąbka / Ten minutes older: the trumpet (novel Lifeline)

2006 La Morte Rouge (short)

2007 Korespondencja / Corresponencia - 10 cartas con Abbas Kiarostami (doc.)

2011 3.11 A sense of home (novel Ana)

2012 Centro Histórico (novel Vidros partidos)

Twórcy

reżyseria Víctor Erice
scenariusz Víctor Erice, based on the book written by Adelaida García Morales
zdjęcia José Luis Alcaine
montaż Pablo G. del Amo
muzyka Enrique Granados
obsada Omero Antonutti, Icíar Bollaín, Sonsoles Aranguren, Rafaela Aparicio, Lola Cardona, Francisco Merino, Aurore Clément
producent Elías Querejeta
produkcja Elías Querejeta P.C., Chloe Productions
właściciel praw Rosebud Films S.L.
nagrody IFF Chicago 1983 - Gold Hugo – award for the Best Feature; CEC Award (Cinema Writers Circle, Spain, 1985) for the Best Director; Fotograma de Plata 1985 – award for the Best Spanish Film; Sant Jordi Special Award for The Best Film 1984; São Paulo IFF 1984 - Critics Award for Victor Erice
język hiszpański
barwa kolor