en

Słońce pośród liści pigwy

The Quince Tree Sun / El sol del membrillo
reż. Víctor Erice
Hiszpania 1992 / 139’
napisy: polskie i angielskie

Głównym bohaterem tego filmowego eseju, zrealizowanego przy minimalnym budżecie, bez scenariusza i udziału profesjonalnych aktorów, jest Antonio López García patron hiszpańskiego hiperrealizmu, jeden z najsłynniejszych współczesnych malarzy i rzeźbiarzy w ojczyźnie Víctora Ericea. Czujna i wnikliwa obserwacja pracy artysty, który gratu samego siebie, zdecydowanie przekracza granice dokumentu – staje się traktatem na temat procesu tworzenia i szans na oddanie struktury rzeczywistości w sztuce. López García od lat bez skutku mierzy się z jednym zadaniem: próbuje namalować pigwę, którą kilka lat wcześniej zasadził we własnym ogrodzie. Oprócz prób jak najwierniejszego przeniesienia na płótno tego, co widzi, równie ważne staje się dla niego samo obcowanie z drzewem. Tym, na czym najbardziej mu zależy, jest uchwycenie w obrazie promieni porannego słońca prześwitujących przez liście drzewa pigwowego, fotografowanego w statycznych, impresjonistycznych ujęciach, dzięki którym film staje się malarskim arcydziełem.

Opracowanie: Magdalena Bartczak

Víctor Erice

Hiszpański reżyser, scenarzysta i producent uznawany za jednego z najwybitniejszych mistrzów kina. Urodził się w 1940 roku w baskijskim miasteczku Karrantza Harana, a gdy miał kilka miesięcy, jego rodzice przenieśli się do San Sebastián. Później związał swoje życie z Madrytem, gdzie studiował najpierw prawo i nauki polityczne, a potem reżyserię, którą ukończył w 1963 roku. Jeszcze w czasie studiów zajął się produkcją telewizyjną i podjął współpracę jako krytyk filmowy z czasopismami „Nuestro Cine” i „Cuadernos de Arte y Pensamiento” – w obu tych dziedzinach pozostaje zresztą aktywny do dziś. W tym samym czasie zaczął też stawiać swoje pierwsze kroki w branży filmowej, pracując przy scenariuszach do filmów Miguela Picaza (Ciemne sierpniowe sny) oraz Antonia Eceizy (Najbliższa jesień). Wystąpił też jako aktor w Antoñito wraca do domu Manuela Revuelty. Już wtedy zaczął realizować swoje pierwsze projekty krótkometrażowe, przygotowując się do pełnometrażowego debiutu, Ducha roju (1973). Biorąc pod uwagę to, jak długo pracuje nad swoimi dziełami, hiszpańskiego reżysera często zestawia się m.in. z Carlem Theodorem Dreyerem i Terrence'em Malickiem. Po Duchu roju nakręcił bowiem zaledwie dwie produkcje pełnometrażowe i kilka krótkometrażowych włączonych w zbiorowe projekty, m.in. prezentowane w polskich kinach 10 minut później: trąbka (2002) i pokazywane na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty Centro Histórico (2012).

Filmografia:

1961 Na tarasie / En la terraza / On the terrace (short)

1962 Strony z zagubionego dziennika / Páginas de un diario perdido / Pages from the lost diary (short)

1963 Zagubione dni / Los días perdidos / Lost Days (short)

1966 Pomiędzy drogami / Entre vías / Between the Ways (short)

1969 Wyzwania / Los desafíos / The Challenges (short)

1973 Duch roju / El espíritu de la colmena / The Spirit of Beehive

1983 Południe / El sur / The South

1992 Słońce pośród liści pigwy / El sol del membrillo / The Quince Tree Sun

1995 Celebrate Cinema 101 (novel Preguntas al atardecer)

2002 Dziesięć minut później: trąbka / Ten minutes older: the trumpet (novel Lifeline)

2006 La Morte Rouge (short)

2007 Korespondencja / Corresponencia - 10 cartas con Abbas Kiarostami (doc.)

2011 3.11 A sense of home (novel Ana)

2012 Centro Histórico (novel Vidros partidos)

Twórcy

reżyseria Víctor Erice
scenariusz Víctor Erice, Antonio López
zdjęcia Javier Aguirresarobe, Ángel Luis Fernández
montaż Juan Ignacio San Mateo
muzyka Pascal Gaigne
obsada Antonio López García, María Moreno, Enrique Gran, María López, Carmen López, Elisa Ruiz, José Carretero, Amalia Aria
producent María Moreno, Carmen Martínez Rebé
produkcja María Moreno P.C., Igeldo Zine Produkzioak, Euskal Media
właściciel praw Filmoteca del Ministerio de Asuntos Exteriores
język hiszpański
barwa kolor