Yoyes
Dolores González Catarain, znana w Kraju Basków jako „Yoyes”, jest postacią-symbolem. Była pierwszą kobietą, która kierowała ETA. Kiedy zdała sobie sprawę z tego, że przemoc nie jest wyjściem z sytuacji, porzuciła organizację terrorystyczną. Po kilku latach na wygnaniu postanowiła jednak wrócić w rodzinne strony, do normalnego życia. Nie pozwolili jej na to dawni towarzysze, którzy uznali ją za zdrajczynię. Doskonała Ana Torrent (odkryta przez Víctora Erice’a w Duchu roju) wciela się w tytułową rolę kobiety o radykalnych przekonaniach, która mimo wrogich nastrojów politycznych i nacisków środowiska wybiera własną drogę. Yoyes jest pierwszym filmem w historii kina baskijskiego, w którym udało się sportretować terrorystów jako ludzi z krwi i kości, pełnych sprzeczności, bez popadania w ideologię. W swoim debiucie – klasycznym, a zarazem bardzo osobistym thrillerze politycznym – Taberna kreśli niezwykły portret kobiety i matki w dobie szalejącego terroryzmu, który targał Krajem Basków w latach 70. i 80.
nagrody
Toulouse Cinespaña 2000 – Best Actress, Best Actor; Cartagena FF 2001 – Best First Work; Viña del Mar FF – Best DirectorHelena Taberna
Urodzona w Altsasu (Nawarra) reżyserka i scenarzystka już w swoich filmach krótkometrażowych dała wyraz zainteresowaniu kondycją kobiety i pamięcią historyczną. Po swoim wielokrotnie nagradzanym debiucie, Yoyes, poświęciła się z jednej strony dokumentom (Extranjeras, Nagore), z drugiej – fabułom o wydźwięku społecznym (La buena nueva i Acantilado, którego premiera odbyła się w czerwcu 2016 roku). Jest założycielką stowarzyszenia CIMA zrzeszającego kobiety filmowców.
1999 Yoyes
2003 Extranjeras (doc.)
2008 La buena nueva
2010 Nagore (doc.)
2016 Acantilado