Przypadek
Mistrzowskie w swojej prostocie arcydzieło kina moralnego niepokoju, które nie starzeje się mimo upływu lat. Co decyduje o naszym życiu? – pyta w swoim filmie reżyser i pokazuje trzy alternatywne życiorysy Witka Długosza (wielka rola Bogusława Lindy). Punkt wyjścia jest taki sam we wszystkich. Młody chłopak biegnie na pociąg. Od tego, czy uda mu się go złapać, zależą jego dalsze losy zawodowe i miłosne oraz relacje z komunistyczną władzą. Fenomenem filmu jest to, że niezależnie od scenariusza Witek pozostaje tą samą osobą. Reżyser zdaje się mówić, że chociaż naszym życiem kieruje przypadek, to odpowiadamy przynajmniej za swoją postawę. Ta w przypadku Witka jest nieugięta, co nie ułatwia mu znalezienia swojego miejsca w świecie. Choć absurd peerelowskiego systemu jest już dziś historyczną ciekawostką, w portrecie Witka przejrzy się niejeden zagubiony życiowo współczesny 30-latek. Kino ponad systemami.
nagrody
Polish Film Festival Gdynia 1987 - Best Screenplay, Best ActorKrzysztof Kieślowski
Urodził się w 1941 roku w Warszawie. Przed studiami w łódzkiej „Filmówce” pracował jako garderobiany w stołecznym Teatrze Współczesnym. Kojarzony z przenikliwymi dokumentami i kinem moralnego niepokoju, w których zgłębiał wpływ komunistycznego systemu na życie jednostki. Do arcydzieł telewizji zalicza się jego 10-odcinkowy Dekalog. Karierę międzynarodową przyniosło mu Podwójne życie Weroniki z 1991 roku. Jego trylogia Trzy kolory zapewniła mu miejsce w każdej encyklopedii. Zmarł w 1996 roku w wieku 54 lat.
1979 Amator / Camera Buff
1981 Przypadek / Blind Chance
1984 Bez końca / No End
1998 Krótki film o miłości / A Short Film About Love
1991 Podwójne życie Weroniki / La Double vie de Véronique / The Double Life of Veronique
1994 Trzy kolory: Czerwony / Trois couleurs: Rouge / Three Colors: Red