Frankofonia
Aleksander Sokurow – twórca głośnej trylogii o XX-wiecznych władcach absolutnych: Hitlerze (Moloch), Leninie (Cielec) i cesarzu Hirohito (Słońce) – w najnowszym filmie powraca do czasu II wojny światowej. Kontynuując ujawnioną w Rosyjskiej arce (nakręconej w jednym ujęciu w petersburskim Ermitażu) fascynację muzealnictwem, opowiada tym razem historię Luwru z lat 40. Po tym jak naziści w ciągu ośmiu dni bez jednego wystrzału zajęli Paryż, dyrektor muzeum Jacques Jaujard i odpowiedzialny w niemieckiej armii za losy dóbr kulturowych hrabia Wolff-Metternich, mimo początkowej nieufności, zaczynają wspólnie działać na rzecz ochrony zbiorów Luwru przed siejącą spustoszenie wojną. Warstwę fabularną dopełniają archiwalia, a rozważania o wadze sztuki i jej związkach z władzą snuje sam reżyser, wywołując duchy Napoleona i Marianny, pokazując blokadę Leningradu czy zastanawiając się nad własną rolą jako artysty. Niezwykły esej historyczno-filozoficzny Sokurowa pokazywano na festiwalach w Wenecji i Toronto.
nagrody
Venice IFF 2015 - Mimmo Rotella Award, FEDEORA AwardAleksandr Sokurov
Urodzony na Syberii rosyjski reżyser filmowy, jeden z najważniejszych twórców współczesnego kina. Absolwent historii na uniwersytecie w Gorkim i reżyserii na WGIK-u w Moskwie. Choć debiutował już w latach 70., jego wczesne filmy zatrzymała cenzura. Ujrzały światło dzienne dopiero w okresie pierestrojki, ujawniając zanurzonego w modernizmie mistrza metafory, które autor przemyca zarówno w kinie fabularnym, jak i dokumentalnym.
1980 Zdegradowany / Razzhalovannyy / The Degraded (short)
1987 Samotny głos człowieka / Odinokiy golos cheloveka / The Lonely Voice of Man
1997 Matka i syn / Mat i syn / Mother and Son
2002 Rosyjska arka / Russkiy kovcheg / Russian Ark
2007 Aleksandra / Alexandra