Kurka Riaba
Po prawie 30 latach Andriej Konczałowski powrócił do bohaterki swojego filmu Historia Asi Klaczinej, która kochała, lecz za mąż nie wyszła (1966). W latach 90. kołchoźnica Asia handluje jajami na targu i pędzi bimber, który sprzedaje sąsiadom. Dzieli się też refleksjami o młodej demokracji i wolnym rynku w swoim kraju. Nie jest ich zwolenniczką, twierdząc, że „demokracja jest dobra, jak jest porządek” i że „bez strachu żyć się nie da”. W dobie rosyjskiej transformacji ustrojowej rozczarowani reformami bohaterowie żyją starymi czasami, dochodząc do wniosku, że na prowincji i tak nic się nie zmieniło – a już na pewno nie na lepsze. Czy los Asi może odmienić znalezione w stodole złote jajo? Kurka Riaba to pierwszy film Konczałowskiego stworzony w ojczyźnie po latach spędzonych w USA. Pokazywana na MFF Cannes Kurka... uchwyciła atmosferę epoki Jelcyna w kraju, którego mieszkańcy, nie mogąc odnaleźć się w zżeranej przez korupcję i anarchię rzeczywistości, tęsknią za ładem i porządkiem – choćby i komunistycznym.
Andrey Konchalovskiy
Rosyjski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Niedoszły pianista – młodość spędził, ćwicząc gamy w prestiżowym moskiewskim konserwatorium, ale w latach 60., podobnie jak jego brat Nikita Michałkow, postanowił zostać filmowcem. Podczas studiów w pracowni Michaiła Romma we WGIK poznał Andrieja Tarkowskiego, z którym współpracował jako scenarzysta przy filmach Mały marzyciel (1960), Dziecko wojny (1962) i Andriej Rublow (1966). Reżyserskim debiutem Konczałowskiego był Pierwszy nauczyciel (1965), adaptacja powieści Czingiza Ajtmatowa. Był to początek jego długotrwałego flirtu z twórczością rosyjskich klasyków: ekranizował choćby Turgieniewa (Szlacheckie gniazdo) czy Czechowa (Wujaszek Wania). Po realizacji gorąco przyjętej w Cannes epopei Syberiada (1978) zdecydował się pozostać na Zachodzie, gdzie pracował m.in. z Maxem von Sydowem, Glenn Close, Nastassją Kinski, Whoopie Goldberg czy Sylvestrem Stallone’em. Na początku lat 90. Konczałowski wrócił do Rosji, a stworzone tam filmy przyniosły mu uznanie na festiwalach w Berlinie (Wewnętrzny krąg), Cannes (Kurka Riaba) czy Wenecji (Dom wariatów, Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna).
1966 Historia Asi Klaczinej, która kochała, ale za mąż nie wyszła / Istoriya Asi Klyachinoy, kotoraya lyubila, da ne vyshla zamuzh / The Story of Asya Klyachina, Who Loved, But Did Not Marry
1974 Romanca o zakochanych / Romans o vlyublyonnykh / A Lover's Romance
1978 Syberiada / Sibiriada / Siberiade
1985 Uciekający pociąg / Runaway Train
1989 Tango i Cash / Tango & Cash
1994 Kurka Riaba / Kurochka Ryaba / Ryaba My Chicken
2002 Dom wariatów / Dom durakov / House of Fools
2014 Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna / Belye nochi pochtalona Alekseya Tryapitsyna / The Postman's White Nights