en

Kurka Riaba

Assia and the Hen with the Golden Eggs / Kurochka Ryaba
reż. Andrey Konchalovskiy
Rosja, Francja 1994 / 117’
napisy: polskie i angielskie

Po prawie 30 latach Andriej Konczałowski powrócił do bohaterki swojego filmu Historia Asi Klaczinej, która kochała, lecz za mąż nie wyszła (1966). W latach 90. kołchoźnica Asia handluje jajami na targu i pędzi bimber, który sprzedaje sąsiadom. Dzieli się też refleksjami o młodej demokracji i wolnym rynku w swoim kraju. Nie jest ich zwolenniczką, twierdząc, że „demokracja jest dobra, jak jest porządek” i że „bez strachu żyć się nie da”. W dobie rosyjskiej transformacji ustrojowej rozczarowani reformami bohaterowie żyją starymi czasami, dochodząc do wniosku, że na prowincji i tak nic się nie zmieniło – a już na pewno nie na lepsze. Czy los Asi może odmienić znalezione w stodole złote jajo? Kurka Riaba to pierwszy film Konczałowskiego stworzony w ojczyźnie po latach spędzonych w USA. Pokazywana na MFF Cannes Kurka... uchwyciła atmosferę epoki Jelcyna w kraju, którego mieszkańcy, nie mogąc odnaleźć się w zżeranej przez korupcję i anarchię rzeczywistości, tęsknią za ładem i porządkiem – choćby i komunistycznym.

Opracowanie: Adam Kruk

Andrey Konchalovskiy

Rosyjski reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Niedoszły pianista – młodość spędził, ćwicząc gamy w prestiżowym moskiewskim konserwatorium, ale w latach 60., podobnie jak jego brat Nikita Michałkow, postanowił zostać filmowcem. Podczas studiów w pracowni Michaiła Romma we WGIK poznał Andrieja Tarkowskiego, z którym współpracował jako scenarzysta przy filmach Mały marzyciel (1960), Dziecko wojny (1962) i Andriej Rublow (1966). Reżyserskim debiutem Konczałowskiego był Pierwszy nauczyciel (1965), adaptacja powieści Czingiza Ajtmatowa. Był to początek jego długotrwałego flirtu z twórczością rosyjskich klasyków: ekranizował choćby Turgieniewa (Szlacheckie gniazdo) czy Czechowa (Wujaszek Wania). Po realizacji gorąco przyjętej w Cannes epopei Syberiada (1978) zdecydował się pozostać na Zachodzie, gdzie pracował m.in. z Maxem von Sydowem, Glenn Close, Nastassją Kinski, Whoopie Goldberg czy Sylvestrem Stallone’em. Na początku lat 90. Konczałowski wrócił do Rosji, a stworzone tam filmy przyniosły mu uznanie na festiwalach w Berlinie (Wewnętrzny krąg), Cannes (Kurka Riaba) czy Wenecji (Dom wariatówBiałe noce listonosza Aleksieja Triapicyna).

Wybrana filmografia:

1966 Historia Asi Klaczinej, która kochała, ale za mąż nie wyszła / Istoriya Asi Klyachinoy, kotoraya lyubila, da ne vyshla zamuzh / The Story of Asya Klyachina, Who Loved, But Did Not Marry

1974 Romanca o zakochanych / Romans o vlyublyonnykh / A Lover's Romance

1978 Syberiada / Sibiriada / Siberiade

1985 Uciekający pociąg / Runaway Train

1989 Tango i Cash / Tango & Cash

1994 Kurka Riaba / Kurochka Ryaba / Ryaba My Chicken

2002 Dom wariatów / Dom durakov / House of Fools

2014 Białe noce listonosza Aleksieja Triapicyna / Belye nochi pochtalona Alekseya Tryapitsyna / The Postman's White Nights

Twórcy

reżyseria Andrey Konchalovskiy
scenariusz Andrey Konchalovskiy, Viktor Merezhko
zdjęcia Evgeniy Guslinskiy
montaż Yelena Gagarina
muzyka Boris Basurov
obsada Inna Churikova, Viktor Mikhaylov, Aleksandr Surin, Gennadiy Nazarov
producent Andrey Konchalovskiy, Jacky Ouaknine, Chris Bolzli, Sergei Bayev
produkcja AO Logovaz, ARK-Film, Canal+, Roskomkino
właściciel praw Tamasa Distribution
język rosyjski
barwa kolor