Cremaster 4
Miejscem akcji Cremaster 4 (czwarta część cyklu, która został zrealizowana jako pierwsza) jest wyspa Man, leżąca między Irlandią a Wielką Brytanią. Już od ponad stu lat rozgrywają się na niej wyścigi motocyklowe Isle of Man TT. W tym osobliwym filmie biorą w nich udział dwie konkurujące ze sobą drużyny: Wznosząca (żółta) oraz Opadająca (niebieska). Z chwilą gdy rozpoczynają rajd w przeciwnych kierunkach, w swoją podziemną podróż wyrusza Loughton Candidate – faun o wyglądzie dandysa. Przemierza on ciasny i kręty tunel oblepiony wazelinową mazią. Do świty dziwnego satyra należą trzy androgyniczne wróżki. Cremaster 4 oscyluje między komedią slapstickową a emocjonującą transmisją z zawodów. Cała opowieść, nawiązująca do miejscowego folkloru, jest metaforą etapu w rozwoju człowieka, w którym wewnętrzne organy płciowe człowieka nie uległy jeszcze zróżnicowaniu. To ilustracja momentu zawieszenia i nieokreśloności.
Matthew Barney
Amerykański artysta wizualny urodzony w 1967 roku w San Francisco. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiował na Uniwersytecie Yale w New Haven. Tworzy filmy, performance, rzeźby i instalacje, często zacierając dzielące je granice. Uczestniczył w wielu wystawach (m.in. documenta IX w Kassel, Biennale w Wenecji), a jego sztukę prezentowały tak prestiżowe instytucje jak Guggenheim Museum czy Serpentine Gallery. Jest laureatem licznych nagród artystycznych i filmowych (m.in. Aperto, Hugo Boss Prize).
1994-2002 The Cremaster Cycle
1998 March of the Anal Sadistic Warrior
2004 De Lama Lâmina
2005 Drawing Restraint 9
2014 River of Fundament