Muzeum Sztuki w Łodzi zaprasza na retrospektywę 10 filmów Haruna Farockiego, zrealizowanych w różnych okresach twórczości reżysera, projekcjom towarzyszyć będą prelekcje i referaty zaproszonych gosci, min. Thomasa Elsaessera, światowej sławy historyka filmu.
W osobistych rankingach wielu amatorów kina bohater listopadowej retrospektywy w ms2 mógłby być wymieniany jednym tchem obok tak prominentnych nazwisk jak Jean-Luc Godard czy Chris Marker. Mógłby, gdyby nie fakt, że wciąż pozostaje autorem mało znanym.
Reżyser "Wideogramów rewolucji" ma na swoim koncie blisko siedemdziesiąt filmów, od fabuł, przez filmy kompilacyjne, montażowe, dokumenty zrealizowane w poetyce kina bezpośredniego, po eseje filmowe. Od wielu lat jest też ważną postacią wśród artystów związanych ze sztuką wideo. Warto podkreślić, że jako twórca "pracujący na marginesach", jak określił go niegdyś Thomas Elsaesser, Farocki nie ogranicza się do jednego medium - filmu. Jest dziennikarzem, współtwórcą niemieckiego pisma "Filmkritik", teoretykiem mediów, archiwistą, autorem instalacji. Wszystko to czyni z niego postać niezwykle interesującą na mapie współczesnego kina, a spotkanie z jego dziełami jest wyzwaniem rzuconym widzom znudzonym zarówno komercyjną, jak i festiwalową sztampą.
Farocki zdołał wypracować formę, która przekracza ograniczenia kina i literatury. Stylistykę klasycznego dokumentu przełamuje tu akcent poetycki, diegezę świata przedstawionego - nieoczekiwane wkroczenie autora, a zdjęcia z kamer przemysłowych przeplatają się z cytatami z wczesnego kina, tworząc wielopłaszczyznowy audiowizualny krajobraz. W tę przestrzeń widz zostaje zaproszony na prawach partnera, współtworząc wyłaniające się z dzieła sensy.
Projekcjom towarzyszyć będą prelekcje i referaty zaproszonych gości, m.in. Thomasa Elsaessera, światowej sławy historyka filmu, autora eseju "Pracując na marginesach - film jako forma rozumowania". Prof. Elsaesser wygłosi wykład w języku angielskim pt.: "Harun Farocki: Hand and Eye: The Future of Work in the Age of Vision Machines".
Thomas Elsaesser jest filmoznawcą i medioznawcą, profesorem Uniwersytetu w Amsterdamie. Wraz z Mieke Bal współzakładał Amsterdamską Szkołę Analizy Kulturowej. Napisał m.in. "Terror und Trauma" (2007), "Harun Farocki: Working on the Sightlines" (2004), "Fassbinder's Germany: History Identity Subject" (1996).
Program retrospektywy
5.11.10.
17:30 Otwarcie przeglądu
17:45 "Interface" (25'); prelekcja - Bartosz Zając
18:45 "Jak widać" (72')
6.11.10.
12:00 "Między dwoma wojnami" (78'); prelekcja - Tomasz Kłys
14:00 "Wyjście robotników z fabryki" (36'); prelekcja - Konrad Klejsa
15:15 "Obrazy świata i zapis wojny" (75'); prelekcja - Tomasz Majewski
17:30 Referat Thomasa Elsaessera + dyskusja
7. 11.10.
11:30 "Jak żyć w Republice Fereralnej Niemiec" (83'); prelekcja - Bartosz Zając
13:30 "Obrazy więzień" (80')
15:00 "Wojna na odległość" (54'); prelekcja - Maciej Ożóg
16:30 "Przez porównanie" (61') Obrazy świata i zapisy wojny