Podczas grudniowego przeglądu twórczości Bruce'a Checefsky'ego w nowojorskim Anthology Film Archives zostaną pokazane filmy jego autorstwa, stanowiące trawestację, czy też własną interpretację zagubionych filmów, materiałów, scenariuszy filmowych stworzonych przez polskich artystów-eksperymentatorów, m.in.: Stefana Themersona, Franciszki Themerson, Jana Brzękowskiego i Andrzeja Pawłowskiego.
Bruce Checefsky, artysta i teoretyk sztuki, urodził się w 1957 roku w rodzinie z polskim rodowodem w Jessup, Pensylwania. Studiował w Międzynarodowym Centrum Fotografii w Nowym Jorku, na Kutztown University oraz na Cranbrook Insitute of Art. Od 1988 roku mieszka i pracuje w Cleveland; obecnie jest dyrektorem galerii w Cleveland Institute of Art, Cleveland, OH. Jest laureatem wielu nagród i stypendiów w Stanach Zjednoczonych, Polsce, Rosji, Bułgarii i na Węgrzech. Swoje filmy prezentował m.in. w USA, Niemczech, Austrii, Kanadzie czy Holandii.
Od 2001 roku Bruce Checefsky na podstawie zagubionych bądź zniszczonych filmów awangardowych z lat 20. i 30 XX wieku stworzył siedem krótkich filmów eksperymentalnych. Niektóre z nich stanowią realizację opublikowanych, ale nigdy nie zekranizowanych scenariuszy. Czerpiące obficie z materiałów archiwalnych filmy Checefsky'ego dotykają takich tematów, jak tożsamość, historia, pamięć i strata. W wielu swoich filmach artysta posługuje się historycznymi artefaktami lub w ogóle tworzy historyczne symulacje, sugerując, że sam ślad historii czy nawet jej nieobecność zawiera rodzaj "ciemnej materii", której warto lepiej się przyjrzeć.
Program przeglądu zawiera wybór filmowych dzieł Checefsky'ego, którego krytyk określił mianem "Briana de Palmy filmy eksperymentalnego". Obok jego filmów zostaną pokazane także prace artystów, których twórczość odgrywa ważną rolę w researchu i filmowych obrazach Checefsky'ego.
Program:
Bela (2010, 7 minut, 35mm, dźwięk)
Na podstawie scenariusza filmowego z 1924 roku węgierskiego dadaisty i awangardowego filmowca György'ego Gerö
Moment Musical (2006, 6 minut, 16mm, dźwięk)
Remake pierwszego dźwiękowego filmu Stefana i Franciszki Themersonów z 1933 roku.
Colored Rhythm (2005, 3 minut, wideo)
Léopolda Survage'a (znany również jako Léopold Sturzwage), próba przekroczenia ograniczeń wynikających z "nieruchomości" abstrakcyjnego malarstwa za sprawą animowanych klatek filmowych
Inni (Others, 2005, 21 minut, wideo, po polsku z angielskimi napisami)
Adaptacja scenariusza filmowego z 1958 roku, powstałego na kanwie dziennika pacjenta szpitala psychiatrycznego w Krakowie, autorstwa Andrzeja Pawłowskiego
A Woman and Circles (2004, 9.5 minut, 35mm)
Scenariusz Jana Brzękowskiego opublikowany został po raz pierwszy we francuskim piśmie "Cercle et Carré" w 1930 roku
Pharmacy (2001, 4.5 minuty, 35mm, niemy)
Remake filmu Apteka Stefana i Franciszki Themersonów, stworzonego w technice fotogramu w 1930 roku
Filmy Bruce'a Checefsky'ego (Pharmacy, Moment Musical) zostały umieszczone na płycie dvd, towarzyszącej publikacji wrocławskiego WRO - WIDOK. WRO Media Art Reader 1
Kuratorzy warszawskiego CSW Łukasz Ronduda i Marianna Dobkowska, goszczący Bruce'a Checefsky'ego w ramach pobytu twórczego od listopada 2004 do stycznia 2005, pisali:
"Polskie kino eksperymentalne i awangardowe już od dłuższego czasu leży w kręgu zainteresowań amerykańskiego artysty i teoretyka sztuki Bruce'a Checefsky'ego - w 2001 dokonał on rekonstrukcji filmu Franciszki i Stefana Themmersonów Apteka. Strategia artystyczna Bruce'a Checefsky'ego polega na rekonstrukcji ważnych filmów awangardowych, które zaginęły lub nigdy nie zostały zrealizowane istniejąc jedynie w formie szkiców i scenariuszy. Twórczość artysty cechuje się dużą wrażliwością historyczną, poczuciem odpowiedzialności za przeszłość. Tego typu postawa przeciwstawia się dominującej współcześnie eliminacji napięcia pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, godząc w fundamenty powszechnej kulturowej Amnezji. Poprzez tworzone przez siebie powtórki z historii Checefsky niweczy nadzieje relatywistycznego odłamu postmodernizmu na wejście w epokę post czy też ahistoryczną.
Podczas pobytu twórczego w CSW Bruce Checefsky w oparciu o scenariusz i 11 szkiców znalezionych w archiwach Andrzeja Pawłowskiego - podjął próbę realizacji Innych. Checefsky bezpośrednio przed rozpoczęciem zdjęć do filmu poświęcił blisko rok na okres badań i przygotowań, na który złożyły się m.in.: wywiady z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami artysty, docieranie do nieznanych wcześniej dokumentów, wreszcie bardzo ciekawa interpretacja i wniknięcie w estetykę Pawłowskiego".