Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa, bohatera retrospektywy 10. NH jest uznawany za jeden z najdziwniejszych polskich filmów. Przez lata lekceważony w kraju, nieoczekiwanie znalazł sobie wierną publiczność na Zachodzie - pisze Janusz Wróblewski w Polityce o recepcji twórczości Hasa.
Polecamy też poświęconą Hasowi odsłonę seminarium Polskie kino powojenne: twórcy i filmy, to nowa edycja wykładów Z kamerą po PRL-u, prezentujących wybitnych polskich reżyserów filmowych i ich osiągnięcia artystyczne na tle ówczesnej rzeczywistości politycznej, społecznej i kulturowej. Seminatrium odbędzie się 17 stycznia 2011 godz. 17.00-18.30 w Centrum Edukacyjnym IPN "Przystanek Historia" im. Janusza Kurtyki (ul. Marszałkowska 21/25, Warszawa).
Seminarium adresowane jest do nauczycieli historii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, studentów kierunków humanistycznych oraz uczniów wybierających tematy związane z filmem i historią najnowszą do ustnej prezentacji maturalnej z języka polskiego. Podczas seminarium pokazane zostaną fragmenty filmów: Ulica Brzozowa (1947), Moje miasto (1950), Pętla (1957), Pożegnania (1958), Jak być kochaną (1962), Rękopis znaleziony w Saragossie (1964), Szyfry (1966), Lalka (1968), Sanatorium pod Klepsydrą (1973). Wykład poprowadzi prof. dr hab. Piotr Zwierzchowski, autor m.in. książek Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (Warszawa 2000) i Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (Bydgoszcz 2005).