Joanna Łapińska, dyrektorka artystyczna MFF T-Mobile Nowe Horyzonty szczególnie poleca festiwalowym widzom:
Podwójne ślady / Los pasos dobles / Double Steps, reż. Isaki Lacuesta, Hiszpania / Szwajcaria 2011
(Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty)
Tajemnicza gatunkowa hybryda reżysera Legendy o czasie, Lacuesta w ciekawy sposób szuka nowej formy opowiadania o dwóch ekscentrycznych artystach: pisarzu François Augiérasie i malarzu Miguelu Barceló, zachwyconych pejzażami Mali. Film zgodnie z tytułem zamazuje ślady i mnoży wcielenia bohaterów.
Pokój 237 / Room 237, reż. Rodney Ascher, USA 2012
(Międzynarodowy Konkurs "Filmy o sztuce")
Ekstrawagancki labirynt piętrzących się spekulacji, a jednocześnie precyzyjna analiza Lśnienia Stanleya Kubricka, filmu uznanego za arcydzieło kina grozy, która pokazuje, że Lśnienie jest nie tylko horrorem, lecz także opowieścią o zagładzie Indian, filmem o Holokauście, podważającym lądowanie Apolla 11 na Księżycu.
Mekong Hotel, reż. Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia / Wielka Brytania 1012
(sekcja "Panorama")
Filmowy eksperyment Weerasethakula z pogranicza fabuły i fikcji, portretujący tytułowy hotel nad Mekongiem, w północnej Tajlandii. W centrum pełnej tajemnic historii znajduje się praca reżysera i jego ekipy nad filmem, którego głównymi bohaterami są mieszkające w hotelu matka z córką oraz para młodych kochanków.
Rok tygrysa / El año del tigre / The Year of the Tiger, reż. Sebastián Lelio, Chile 2011
(sekcja "Panorama")
Historia Manuela, więźnia, który podczas chilijskiego trzęsienia ziemi w 2010 roku zamienia się w zbiega. W poszukiwaniu swoich bliskich, nie wiedząc, czy przeżyli, wyrusza w podróż przez zniszczony świat. Po drodze każdy jego gest staje się symboliczny, zawieszony "pomiędzy" - nagle odzyskaną, kruchą wolnością, a zamknięciem w trudnym do zniesienia stanie niepokoju.
Prawdziwe historie / True Stories, reż. David Byrne, USA 1986
W Virgil w Teksasie David Byrne, kompozytor i muzyk, założyciel zespołu Talking Heads, spotyka się z mieszkańcami, śledzi przygotowania do parady i próbuje wyjaśnić różnicę między miastami w USA i Europie.
Krew / Sangre / Blood, reż. Amat Escalante, Meksyk / Francja 2005
(sekcja "Kino Meksyku")
Ciemne strony małżeństwa - mężczyzna, przygnieciony pantoflem kobiety, traci kontrolę nad swoim życiem. Nagrodzony przez krytyków w Cannes, debiut Amata Escalante, twórcy oryginalnego autorskiego kina, drugiego po Carlosie Reygadasie meksykańskiego poety ekranu, który z chirurgiczną precyzją potrafi zachwiać równowagą widza.
Hard Core Logo 2, reż. Bruce McDonald, Kanada 2010
(sekcja "Mockumenty")
Sequel mockumentu Hard Core Logo kultowego kanadyjskiego reżysera, znanego widzom NH m.in. z horroru Pontypool; fantazja o rock'n'rollu i zabawa wizerunkiem samego McDonalda, który przygotowuje dokument o kolejnej muzycznej gwieździe.
Nadzór / Custody, reż. Wiesław Saniewski, Polska 1983
(Studio Filmowe im. Karola Irzykowskiego)
Kino moralnego niepokoju wobec represji systemu. Niepoprawne politycznie, wnikliwe studium psychologiczne bohaterki, która za udział w przestępstwie gospodarczym została skazana na dożywocie, spojrzenie na kobiecość i jej atrybuty w sytuacji ekstremalnej.
Czarnogóra, czyli perły i wieprze / Montenegro / Montenegro - Or Pigs and Pearls, reż. Dušan Makavejev, Szwecja / Wielka Brytania 1981
(retrospektywa Dušana Makavejeva)
Surrealistyczna tragikomedia podszyta czarnym humorem. Amerykanka, znudzona pani domu trafia do diaspory jugosłowiańskich emigrantów i ulega urokowi młodego Serba, Montenegro. Satyra na opływający dobrobytem Zachód i "bałkańskie szaleństwo".
Modelki / Models, reż. Ulrich Seidl, Austria 1998
(retrospektywa Ulricha Seidla)
Jak zwykle przenikliwy, pozbawiony sentymentów dokument zaglądającego pod austriacki dywan Seidla, tym razem o modelkach. Jego bohaterkami są zdeterminowane i zdesperowane dziewczyny, połączone wspólnym celem: dotrzeć na sam szczyt. Na ołtarzu sukcesu składają kolejne ofiary.
Złota dziesiątka Jana Naszewskiego
Złota dziesiątka Ewy Szabłowskiej
Złota jedenastka Agnieszki Szeffel