Ciekawostki z przestrzeni NH

« starsza nowsza » lista
12 lipca 2012
Holocaust, drag queen, dużo cytatów z Madonny... Przemysław Wojcieszek opowiada o Sekrecie
Sekret reż. Przemysław Wojcieszek

Marta Syrwid w magazynie "Perspektywy" rozmawia z Przemysławem Wojcieszkiem na temat kina niezależnego i jego najnowszego filmu Sekret (dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty), który zobaczymy podczas 12. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty w programie sekcji "Gdynia we Wrocławiu". Reżyser mówi m.in.:

"Przemysław Wojcieszek: To opowieść czy też anty-opowieść o chłopaku, performerze drag queen, który dowiaduje się, że jego dziadek zamordował rodzinę żydowską pod koniec ostatniej wojny. Film jest eksperymentem formalnym i narracyjnym, jest surowy i bardzo szybki. Chciałem zrealizować Sekret po pierwsze, żeby poruszyć temat, który jest wciąż tabu, a także na przekór wszystkim: scenariusz tego filmu został odrzucony przez wszystkie instytucje filmowe w Polsce. Na szczęście w produkcję włączyło się Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, które zostało koproducentem filmu. Dzięki temu nie musiałem zastawiać mieszkania.

Marta Syrwid: Wszystkie ciężkie tematy w jednym Sekrecie, nie bałeś się, że to za dużo i zaczniesz oscylować niebezpiecznie blisko groteski?

P.W.: Tak się może wydawać: jest Holocaust, drag queen, dużo cytatów z Madonny, bohaterowie nie mizdrzą się do widza i nie próbują być sympatyczni. Film jest bardzo formalny i konfrontacyjny. To dobrze, bo to właśnie tanie i offowe kino powinno być konfrontacyjne. Nie jestem od tego, żeby się podobać, ale żeby robić ważne filmy na ważne tematy, w najbardziej oryginalny sposób na jaki mnie stać.

M.S.: Jak wyglądała organizacja produkcji tego filmu?

P.W.: Film nakręciliśmy aparatami Canona: 5D i 7D, w pełnym HD. Jest bardzo kolorowo, a jednocześnie sterylnie. Niesamowite, że film kręcony lustrzanką cyfrową kwalifikuje się na tak duży festiwal filmowy jak Berlinale. To ogromny przełom w kinie i w produkcji filmowej. Skala produkcji w kinie offowym jest zawsze wypadkową ilości posiadanych pieniędzy, zdolności organizacyjnych i planowanego efektu. Jeśli porównałbym moje ekipy, tę od Zabij ich wszystkich, oraz tę z Sekretu - to okazałoby się, że były bardzo podobne, różnica polega na tym, że unowocześniły się narzędzia. Zabij ich wszystkich jest jeszcze prymitywne, Sekret to już w pełni profesjonalny film."

Polecamy!

Sekret w programie 12. MFF TNH

« starsza nowsza » lista
Varia
Klub Krytyków Forum NHCiekawostki z przestrzeni NHXX Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka
do góry
pełna wersja strony