Ciekawostki z przestrzeni NH

« starsza nowsza » lista
06 grudnia 2012
Łódzka premiera: Restart Zespołów Filmowych
Wojna światów. Następne stulecie reż. Piotr Szulkin

7 grudnia podczas Salonu Ciekawej Książki w Łodzi odbędzie się premiera książki Restart zespołów filmowych pod red. Marcina Adamczaka, Piotra Mareckiego i Marcina Malatyńskiego, spotkanie z redaktorami o godz. 16.30 (Centrum Konferencyjno-Wystawiennicze MTŁ, Sala A, al. Politechniki 4).

więcej informacji

RESTART, interdyscyplinarny think tank polskiego kina, pracujący na rzecz jego zmiany, powstał 31 lipca 2010 podczas MFF Nowe Horyzonty we Wrocławiu. W dyskusjach o najnowszym polskim kinie wielokrotnie powraca do chwalebnej przeszłości zespołów filmowych okresu PRL oraz zastanawia się nad możliwościami nawiązania do ich idei w odmiennej rzeczywistości ekonomicznej i politycznej.

Korporacja Ha!art przygotowała książkę pod redakcją Marcina Adamczaka, Piotra Mareckiego i Marcina Malatyńskiego, która wyrasta z tych właśnie pytań. Otwierające ją trzy eseje opisują rzeczywistość zespołów filmowych w Polsce, Czechosłowacji i na Węgrzech. Następujące po nich zapisy rozmów z całym szeregiem istotnych dla kina polskiego postaci (Andrzej Wajda, Wojciech Marczewski, Małgorzata Szumowska i Agnieszka Kurzydło, Jerzy Kapuściński, Maciej Pisuk, Łukasz Barczyk) służą sondowaniu możliwości oraz sensowności powrotu do idei zespołów, a także odsłaniają produkcyjne uwarunkowania kina polskiego ostatnich lat.

„Nieustanne negocjacje, testowanie granic swobody wypowiedzi, płynność dialektyki wolności i zniewolenia sprawiają, iż nierzadko, oglądając filmy z tego okresu, zaskoczeni jesteśmy ich wywrotowym potencjałem w sytuacji, gdy państwo w stu procentach finansowało ich produkcję. Co jeszcze bardziej zdumiewające, nie chodzi tu tylko o obrazy Wajdy czy Zanussiego z okresu 1976-1981, a więc o filmy reżyserów z jednej strony mających wizerunek opozycjonistów i dobre kontakty w ich kręgach, a z drugiej bardzo silną pozycję międzynarodową i związany z nią kapitał symbolicznych, który czynił z nich niewygodnych partnerów władzy o relatywnie silnej pozycji przetargowej. Nie chodzi więc jedynie o legendarne realizacje wymienionych reżyserów, ani nawet o „Przesłuchanie” Bugajskiego, uchodzące za najbardziej radykalny film antykomunistyczny, powstałe w Zespole X. Najbardziej jest to zdumiewające w przypadku powstającej tuż po stanie wojennym trylogii Piotra Szulkina („Wojna światów. Następne stulecie”, „Obi, oba. Koniec cywilizacji”, „Ga-ga. Chwała bohaterom”) oraz „Nadzoru”Wiesława Saniewskiego, w finale niepozostawiającego wątpliwości, że „Polska jest więzieniem”.”

Fragmenty  (dwutygodnik.com)

« starsza nowsza » lista
Varia
Klub Krytyków Forum NHCiekawostki z przestrzeni NHXX Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka
do góry
pełna wersja strony