przestrzeń nh

« starsza nowsza » lista
19 czerwca 2009
9. ENH: Sztuka na festiwalu
Secret life, reż. Reynold Reynolds

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty poświęca uwagę sztuce współczesnej. Obie dziedziny, zarówno film jak i tzw. sztuki wizualne często się tu spotykają, przenikają.

Obecność sztuki ma na festiwalu swoją historię. Uczestnicy NH do dziś wspominają cieszyńskie wystawy, organizowane przez warszawską Fundację Galerii Foksal. Dzięki nim miasto zamieniało się w galerię pod gołym niebem, w której prace wystawiali artyści najwyższej próby. W tym roku we Wrocławiu wydarzeń artystycznych również nie zabraknie. Dzięki nim miasto odkrywa przed festiwalowiczami swoje zakamarki.

Nowością tegorocznej edycji NH będzie międzynarodowy konkurs filmów o sztuce, uzupełniony o cykl "Trzecie Oko". W programie znalazły się pełnometrażowe, autorskie dokumenty, zainspirowane różnymi kierunkami w sztuce dawnej i współczesnej. Dobrze znany festiwalowej publiczności minimalista James Benning w Casting a Glance sfilmował Spiralną Groblę, najsłynniejszą rzeźbę Roberta Smithsona - usypaną w 1970 roku pośrodku Wielkiego Słonego Jeziora w Utah. Grając obrazami i dźwiękiem, Benning wprowadza widzów/słuchaczy w błąd, dowodząc, jak bardzo wzrok determinuje naszą percepcję.

Igor Maiboroda w filmie Rerberg i Tarkowski. Odwrotna strona Stalkera opowiada o jednym z najbardziej utalentowanych operatorów w historii rosyjskiego kina, współtwórcy filmów Andrieja Konczałowskiego i Andrieja Tarkowskiego - Georgiju Rerbergu. Po latach stara się dotrzeć do źródeł konfliktu na planie Stalkera, który sprawił, że Rerberg - autor zdjęć m.in. do Zwierciadła - przerwał współpracę z Tarkowskim. Francuski reżyser Olivier Assayas, w którego fabułach widzowie NH nie raz podziwiali jego azjatycką muzę Maggie Cheung, tym razem w dwuczęściowym projekcie Eldorado - Creation i Eldorado - Choregraphie (cykl dokumenty/eseje) przygląda się spotkaniu dwóch wielkich artystów - francuskiego tancerza i choreografa Angelina Preljocaja i jednego z największych wizjonerów muzyki współczesnej, kontrowersyjnego kompozytora z Niemiec - Karla Heinza Stockhausena. Towarzyszy im podczas pracy nad baletem Eldorado. By oddać pełną napięć relację pomiędzy muzyką a ruchem, podążając za tancerzami, tworzy własną choreografię dla kamery.

Prawdziwym bohaterem tegorocznego festiwalu będzie found footage, technika obecna w historii kina od lat 20. XX wieku, która zdystansowała "normalne" kino o całą epokę, a dziś przeżywa drugą młodość. Widzowie festiwalu będą mogli sprawdzić, jak działają te filmy, robione z gotowych, zrealizowanych już przez kogoś innego taśm. Oprócz, prezentowanego w międzynarodowym konkursie Nowe Horyzonty, amerykańskiego Mock up on Mu - skompilowanego z fragmentów komercyjnych filmów sf z lat 50., 60. i 70., jednego z najbardziej elektryzujących przykładów kina found-footage ostatnich lat artysty i performera Craiga Baldwina, w konkursie filmów o sztuce zobaczymy Dubel (Double Take) belgijskiego artysty Johana Grimonpreza. Jego wideoinstalacja Looking for Alfred (2004-2005), będąca rodzajem szkicu do Double Take, nawiązująca do Margrittowskiej gry rzeczywistości i iluzji, była prezentowana w Polsce - w CSW Łaźnia w Gdańsku (2006) i w Zamku Ujazdowskim w Warszawie (2007) - jako część zbiorowej wystawy Adama Budaka Manipulacje. O ekonomii kłamstwa. Film Dubel to właśnie taka manipulacja, swoista gra, kolaż, poskładany z recyklingowanych odpadów kultury wizualnej lat 60., dokument o Hitchcocku, który tak naprawdę nie jest o Hitchcocku, lecz używa persony Hitchcocka jako lustra - zarówno dla reżysera, jak i dla całej epoki. Selekcjonerka konkursu filmów o sztuce Ewa Szabłowska nazywa Dubel filmową kostką Rubika, od której sam Hitchcock dostałby zawrotu głowy.

W cyklu "Trzecie Oko" zaprezentowane zostaną dwie artystyczne sylwetki: Katarzyny Kozyry i Reynolda Reynoldsa. Tego ostatniego fascynują sytuacje bez wyjścia. Jego, odwołujące się do psychoanalizy, makabreski są obrazami niekończącego się emocjonalnego napięcia i czającej się wszędzie grozy. Reynolds kręci filmy, tworzy multimedialne instalacje, a także dokumentalne i eksperymentalne projekty, balansujące na pograniczu filmu i sztuk wizualnych. Z kolei polska artystka Katarzyna Kozyra w latach 90. została uznana za czołową przedstawicielkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu - śmierci, choroby, nagości. Od 2003 roku realizuje projekt W sztuce marzenia stają się rzeczywistością obejmujący serię performansów, spektakli parateatralnych, happeningów z udziałem publiczności oraz filmów. Kozyra jest tu zarówno reżyserką, główną aktorką, jak i tworzywem w rękach mistrzów-przewodników: Glorii Viagry i Maestra, którzy pomagają jej wcielać się w różne role: divy operowej, drag queen, Olimpii z opery Offenbacha czy bajkowej Królewny Śnieżki.

Oprócz filmów bohaterów festiwalowych retrospektyw, będzie można we Wrocławiu zobaczyć ich przestrzenno-filmowe instalacje: Erotic Space Tsai Ming-Lianga z Tajwanu w galerii Studio BWA, Kanadyjczyka Guy'a Maddina Na kolana, tchórze! w galerii Design BWA (we współpracy z Jakubem Szczęsnym) oraz twórcy unikalnej techniki animacji, z wykształcenia artysty-rzeźbiarza - reżysera Piotra Dumały Walka, Miłość i Praca na ścianie budynku w przejściu do synagogi Pod Białym Bocianem. Nie zabraknie klasycznych prezentacji, m.in. zdjęć Ingmara Bergmana w obiektywie Bengta Wanseliusa, plakatów filmowych z dawnej Czechosłowacji, czy serii wystaw związanych z łódzką Filmówką - Pocztówki z Miasta Łodzi. Zobaczymy też historyczną wystawę 100 lat polskiego filmu. 1908-2008.

 

szczegółowy program wystaw w zakładce program/wystawy

 

Agnieszka Szeffel

« starsza nowsza » lista
do góry
pełna wersja strony