Ciekawostki z przestrzeni NH

« starsza nowsza » lista
13 września 2013
Pedro Costa na 55. Biennale w Wenecji

Portugalski reżyser, Pedro Costa jest gościem kubańskiego pawilonu na trwającym 55. Biennale w Wenecji (1.06-24.11.2013). Został zaproszony przez kuratorów Jorge Fernandeza Torresa i Giacomo Zazę jako uczestnik wystawy La Perversión de lo clásico: Anarquía de los relatos (Perwersja klasyki: anarchia narracji) z pracą wideo Minino Macho - Minino Fêmea (Boy - Girl), 2006.

więcej o wystawie

Portugalski reżyser urodził się w Lizbonie w 1956 roku. Trzyma się odtąd na uboczu, jego ascetyczny, naturalistyczny, niemal dokumentalny styl służy opowieściom o miejskich marginesach, o lizbońskich slamsach i ich mieszkańcach. Studiując historię na uniwersytecie w Lizbonie, Costa brał udział w kursach w Escola Superior de Teatro e Cinema. Potem pracował jako asystent kilku portugalskich reżyserów, m.in. Jorge'a Silvy Melo i João Botelho.

Swój pierwszy samodzielny film O Sangue (The Blood) nakręcił w 1989 roku. W 2002 odebrał w Cannes Francuską Nagrodę Kulturalną dla najlepszego filmu roku, zrealizowanego poza granicami Francji, tym filmem był trzygodzinny No Quarto da Vanda (In Vanda's Room), kontynuacja dramatu Ossos (Bones, 1997). Opowiadał historię uzależnionej od heroiny Vandy Duarte, mieszkającej w dzielnicy Fontainhas, w środowisku emigrantów z dawnej portugalskiej kolonii, archipelagu Cape Verde (Wyspy Zielonego Przylądka). Dwa lata wcześniej w Locarno film zebrał specjalne wyróżnienia, nagrodę Don Kichota i Młodego Jury. Krytycy i publiczność zgodnie podkreślali wagę realizmu w przedstawieniu zarówno grających w filmie miejsc, jak i jego bohaterów - ludzi z krwi i kości, żyjących w trudnych warunkach, skazanych na bolesną separację.

Juventude em Marcha (Youth on the March, znany też jako Colossal Youth) kontynuował wątki, rozpoczęte w poprzednich filmach, mieszając fikcję z dokumentem. Znalazł się w Cannes w 2006 roku, został doceniony przez amerykańskich krytyków z Los Angeles Film Critics Assossiation Specjalną Nagrodą im. Douglasa Edwardsa dla niezależnego eksperymentu filmowego. Zainteresowany parą francuskich awangardzistów: Danièle Huillet i Jean-Marie Strauba, nakręcił rodzaj biografii - Danièle Huillet/Jean-Marie Straub: Où gît votre sourire enfoui? (Danièle Huillet/Jean-Marie Straub: Filmmakers - Where has your hidden smile gone? 2001). W 2007 roku razem z Eugène Greenem (Correspondences) i Harunem Farockim (Respite) Costa wziął udział w realizacji nowelowego filmu w ramach koreańskiego Jeonju Digital Project - Memories. Jego nowela nosiła tytuł The Rabbit Hunters.

W konkursie Nowe Horyzonty 9. edycji festiwalu znalazł się czarno-biały dokument Costy, opowiadający o francuskiej śpiewającej aktorce Jeanne Balibar - Ne change rien. W Panoramie 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty oglądaliśmy jego krótki metraż Sweet Exorcism (Centro Histórico, 2012) w którym wskrzesza swojego bohatera z filmu Colossal Youth – Venturę pochodzącego z Wysp Zielonego Przylądka, który ponownie skonfrontuje się z własną pamięcią.

« starsza nowsza » lista
Varia
Klub Krytyków Forum NHCiekawostki z przestrzeni NHXX Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka
do góry
pełna wersja strony