W programie 14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty znalazła się retrospektywa Kena Russella. Urodzony w 1927, a zmarły w 2011 roku reżyser brytyjski był jednym z największych wizjonerów kina od lat 60. - 80. i choć niektórymi tytułami zdobyl sobie kultowy status (Odmienne stany świadomości, Tęcza, Diabły), to wiele innych pozostaje wciąż szerzej nieznanymi. Właśnie te białe plamy pragniemy nadrobić podczas pierwszej polskiej kompletnej retrospektywy twórcy, słynącego z barokowej scenografii, szalonej inscenizacji, swobodnego strumienia skojarzeń, wrażliwości na odmieńców, gejów, queer. Oraz z szeregu filmów muzycznych, które odmieniły konwencję dokumentu, biopiku czy rock opery (Debussy Film, Mahler, Lisztomania, Kochankowie muzyki, Tommy).
W programie retrospektywy pokażemy m.in.:
1967 Mózg za miliard dolarów / Billion Dollar Brain
1969 Zakochane kobiety / Women in Love
1970 Kochankowie muzyki / The Music Lovers
1971 The Boy Friend
1972 Dziki mesjasz / Savage Messiah
1974 Mahler
1975 Lisztomania
1977 Valentino
1980 Odmienne stany świadomości / Altered States
1984 Zbrodnie namiętności / Crimes of Passion
1986 Gotyk / Gothic
Publikujemy też uaktualnioną wersję tekstu Piotra Kletowskiego, który ukazał się w publikacji książkowej pt. Campania, zjawisko campu we współczesnej kulturze, Red. Piotr Oczko, Wyd. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, zaś wcześniej, w formie artykułu pt. Filmowy kamp – w stronę definicji. O „biograficznym kinie” Kena Russella, (w:) „Panopticum” 2007, nr 6.