Ciekawostki z przestrzeni NH

« starsza nowsza » lista
16 lutego 2014
Laureaci nagród Berlinale 2014
Black Coal, Thin Ice reż. Diao Yinan

Rozdano nagrody 64. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie (6 - 16.02.2014).

Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu:
Bai Ri Yan Huo (Black Coal, Thin Ice; Chiny, Hongkong), reż. Diao Yinan

"Na festiwalach to już tradycja: jurorzy lubią zaskakiwać i dawać nagrody na przekór. Tak wypada rozumieć główną nagrodę dla Czarny węgiel, cienki lód (Bai Ri Yan Huo) Diao Yinana. Ten chandlerowski thriller w klimacie noir jest porównywany z Dotykiem grzechu Jia Zhang-ke. Film zaczyna się pod koniec lat 90. w niewielkim miasteczku w północnych Chinach. Dochodzi tam do morderstwa, a zagadkę poćwiartowanych zwłok ma wyjaśnić detektyw Zhang (Liao Fan). Po komicznej, absurdalnej strzelaninie w zakładzie fryzjerskim Zhang (sam ranny) zostaje zwolniony ze służby i musi przekwalifikować się na ochroniarza. Kiedy jednak pięć lat później znów dochodzi do podobnych zabójstw, Zhang postanawia wyjaśnić ich zagadkę na własną rękę." (Paweł T. Felis, "Gazeta Wyborcza")

"(...) thriller obracający się wokół tajemniczych morderstw popełnionych w małym miasteczku w południowych Chinach. Film nawiązuje do tradycji kina czarnego, jego bohaterem jest były policjant, nawiązujący romans z żoną jednej z ofiar, której postać łączy wszystkie zabójstwa. Bazą scenariusza jest zagadka kryminalna, w istocie jednak jest to opowieść o uprzedmiotowieniu i wykorzystaniu kobiety - gorzka, wzbudzająca gniew i niesmak." (Agata Malinowska, filmaster.pl)

"Z pewnością nie był to faworyt Berlinale. Nawet dziennikarze z Chin z niedowierzania przecierali oczy na wieść o zwycięstwie tego czarnego kryminału, portretującego potworną zgniliznę moralną modernizującego się Kraju Środka. Film Diao Yinana zdecydowanie najciekawszy spośród czterech zakwalifikowanych do konkursu tytułów azjatyckich robi silne wrażenie, ma coś wspólnego z nagrodzonym pół roku temu w Cannes głośnym Dotykiem grzechu Jia Zhang-ke, też o degrengoladzie mieszkańców dalekiej prowincji. To kino noir z kapitalnie skonstruowaną intrygą, z precyzyjnie i zaskakująco rozwijającymi się relacjami między postaciami. Makabryczna akcja osnuta jest wokół śledztwa prowadzonego w sprawie tajemniczych morderstw. Ciała trzech mężczyzn pokrojone na kawałki i zapakowane w siatki znaleziono rozrzucone w pobliskich kopalniach.

Uwagę przykuwa zagadkowa postać głównego bohatera: policjanta zawieszonego w czynnościach służbowych, zatrudnionego w kopalni pijaka i samotnika, w którym odnaleźć można sporo cech chandlerowskich twardzieli. Jego intencje wydają się czyste. Chce wykryć na własną rękę sprawcę zbrodni. Nitki prowadzą do pięknej pracownicy pralni, typowej femme fatale, która okazuje się ofiarą niezrównoważonego emocjonalnie człowieka. Zdobywa jej zaufanie, zakochuje się, wymusza seks, a potem donosi na nią na policję. Dobrze postąpił czy źle? W dramacie Yinana wybory są niejednoznaczne. Film szokuje brutalnym obliczem Chin, kraju z kompletnie rozchwianym systemem wartości." (Janusz Wróblewski, "Polityka")

Srebrny Niedźwiedź (Jury Grand Prix):
The Grand Budapest Hotel (USA), reż. Wes Anderson

Nagroda im. Alfreda Bauera za wyznaczanie nowych horyzontów sztuki filmowej:
Aimer, boire et chanter (Life of Riley; Francja), reż. Alain Resnais

Srebrny Niedźwiedź dla najlepszego reżysera:
Richard Linklater za Boyhood (USA)

Nagrody krytyków filmowych FIPRESCI:

Konkurs główny
Aimer, boire et chanter (Life of Riley; Francja), reż. Alain Resnais

Panorama
Hoje eu quero voltar sozinho (The Way He Looks; Brazylia), reż. Daniela Ribeiro

Forum
Forma (Japonia), reż. Ayumi Sakamoto

 

Pozostałe nagrody

« starsza nowsza » lista
Varia
Klub Krytyków Forum NHCiekawostki z przestrzeni NHXX Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka
do góry
pełna wersja strony