W niedzielę 27 lipca (godz. 19.00) w Gazeta Cafe na dziedzińcu Hotelu Puro spotkamy się z Rafałem Syską, autorem książki Filmowy neomodernizm, a także filmoznawcą Miłoszem Stelmachem oraz organizatorami MFF T-Mobile Nowe Horyzonty Romanem Gutkiem i Joanną Łapińską.
Porozmawiamy o kinie milczenia, emocjonalnego dystansu, melancholii i osamotnienia, czyli kinie nowohoryzontowym, które odkrywał przed polskim widzem wrocławski festiwal (zaczynając w Sanoku i Cieszynie). Filmowy neomodernizm jest książką, która wskazuje na korzenie tendencji (zwanej też slow cinema), mechanizmy produkcyjne i dystrybucyjne, a także na jego główne cechy narracyjne i tematyczne. Bohaterami książki są wybitni twórcy współczesnego kina artystycznego: Aleksander Sokurow, Béla Tarr, Bruno Dumont, Tsai Ming-liang, Carlos Reygadas i wielu innych.
spis treści
Część pierwsza: Modernizm
Rozdział pierwszy: Najpiękniejsza przygoda kina
Część druga: Depozytariusze
Rozdział drugi: Theo Angelopoulos – po historii
Rozdział trzeci: Chantal Akerman – przemieszczenie
Rozdział czwarty: Wim Wenders & Jim Jarmusch
Część trzecia: Neomodernizm
Rozdział piąty: Bunt wolnych – narodziny neomodernizmu
Rozdział szósty: Tematyka neomodernizmu
Rozdział siódmy: Narracja neomodernizmu
Rozdział ósmy: Poetyka neomodernizmu
Część czwarta: Autorzy
Rozdział dziewiąty: Aleksander Sokurow – intymność
Rozdział dziesiąty: Bela Tarr – trwanie
Rozdział jedenasty: Bruno Dumont – wpatrzenie
Rozdział dwunasty: Tsai Ming-liang – samotność
Rozdział trzynasty: Carlos Reygadas – doświadczenie życia
Rozdział czternasty: Lisandro Alonso – realista
Rozdział piętnasty: Albert Serra – w drodze
Rozdział szesnasty: Šarūnas Bartas – izolacja
Rozdział siedemnasty: Fred Kelemen – przeznaczenie
Zakończenie
Indeks filmów
Indeks osób
Bibliografia