Nie ustają komentarze po premierze ostatniego filmu bohatera nowohoryzontowej retrospektywy (10. NH) Jeana-Luca Godarda w 3D Pożegnanie z językiem (14. NH).
"(...) niezniszczalny Jean-Luc Godard. Jego świetnie przyjęte we Wrocławiu Pożegnanie z językiem, flirtujące z technologią 3D i wyciskające z niej nieznane wcześniej efekty, stanowi jeden z najbardziej energicznych i młodzieńczych filmów, jakie udało mi się obejrzeć na festiwalu. (...) Pożegnanie z językiem stanowi wiązankę fragmentów i wycinków, które nie układają się w nic narracyjnie ani fabularnie spójnego. Rządzi reżim przypadku, czy też, odwołując się do terminologii muzycznej, aleatoryzm kontrolowany (technika kompozytorska opracowana przez Witolda Lutosławskiego): improwizacja trzymana jest w wyznaczonych ramach. (...) nowa technologia daje widzowi wrażenie głębi, przy którym tradycyjne kino wygląda mizernie. „Pożegnanie z językiem” stanowi wyzwanie percepcyjne, męczy wzrok i słuch, zabierając zmysły na wycieczkę do umysłu rozgorączkowanego montażysty. Nawet obfitość wypowiadanych w filmie bon motów pełni tu funkcję raczej ironiczną i stanowi żart z nadmiaru: także nadmiaru naszej wiary w to, że jako ludzie dojdziemy kiedyś do porozumienia." (Sebastian Smoliński, "Kultura Liberalna")
Powstała właśnie cyfrowa antologia tekstów poświęconych twórczości Jeana-Luca Godarda, które od 1962 roku ukazały się w magazynie "Film Comment".
Polecamy też publikacje poświęcone reżyserowi, wydane z okazji nowohoryzontowej retrospektywy:
Ewa Mazierska: Pasja. Filmy Jean-Luca Godarda