W tegorocznej Panoramie pokażemy najnowszy film Eugène Greena La sapienza.
O sztuce patrzenia, pasji i „niedzielnych turystach”. Dobrze sytuowane francuskie małżeństwo ma ze sobą coraz mniej wspólnego. Alexandre, architekt u szczytu kariery, jest najemnikiem deweloperów, zaś socjolożka Aliénor czuje się bezradna wobec potrzeb wykluczonych. Razem wyruszają do Włoch śladem XVII-wiecznych budowli. Architektura w La sapienza jest zwierciadłem, w którym odbijają się ambicje i rozczarowania bohaterów, a iskrą dla wymiany myśli o wolności i poświęceniu staje się dla nich rywalizacja barokowych mistrzów, Borrominiego i Berniniego. Tak jak w Portugalskiej zakonnicy (10. NH), Eugène Green konfrontuje refleksję o historii i architekturze z wyzwaniami współczesności. Eseistycznej formie, wizualnym metaforom i recytowanym dialogom – wyznacznikom oryginalnego stylu reżysera – po raz pierwszy towarzyszy dobroduszny humor. Elegancka, odżegnująca się od realizmu i zanurzona w tradycji barokowego teatru La sapienza wpisuje się w nurt kina, który reprezentują Éric Rohmer i Manoel de Oliveira. (Mariusz Mikliński)
Eugène Green jest reżyserem, aktorem, pisarzem i erudytą. Urodzony w 1947 roku w Nowym Jorku, ale przez całe życie zawodowe związany z Francją. W 1977 otworzył Théâtre de la Sapience. Debiut Toutes les nuits, za który otrzymał nagrodę francuskich krytyków Prix Louis-Delluc, nakręcił dopiero w wieku 54 lat. Wspólnie z Pedro Costą i Harunem Farockim stworzył tryptyk Memories. Fascynacja XVII-wieczną kulturą Europy Zachodniej obecna jest również w jego wcześniejszych filmach, Moście artystów i Portugalskiej zakonnicy.