Ciekawostki z przestrzeni NH

« starsza nowsza » lista
28 marca 2010
Dużo kina w Buenos Aires – BAFICI 2010

Miłośnicy kina latynoamerykańskiego, a szczególnie argentyńskiego już planują podróż do Buenos Aires. 12. BAFICI (Buenos Aires Festival Internacional de Cine Independiente) odbędzie się w tym roku między 7 a 18 kwietnia i jak zwykle będzie co oglądać. Tegoroczny festiwal obfituje w znajome nowohoryzontowe nazwiska.

W głównym konkursie kina argentyńskiego publiczność BAFICI obejrzy m.in. film Inés de Oliveira Cézar El recuento de los daños (The Counting of the Damages, 2010), w którym reżyserka - znana nam z filmów: Cómo pasan las horas (2005) i La extranjera (2007) - łączy ulubione wątki rodzinny i mitologiczny – w tym przypadku edypalny, wplatając w nie najnowszą historię Argentyny, dramat zaginionych rodziców i adoptowanych dzieci, rodzin, które spotykają się po latach w nieoczekiwanych okolicznościach, nic nie wiedząc o swojej tożsamości. Innym filmem z konkursu jest Los actos cotidianos (The Daily Actions, 2010) Raúla Perrone. Co prawda nie oglądaliśmy filmów Perrone'a we Wrocławiu podczas przeglądu nowego kina argentyńskiego (6. NH), ale to ważna dla tej kinematografii, inspirująca młodych postać, twórca średniego pokolenia, kronikarz codziennego życia zachodnich krańców aglomeracji, Wielkiego Buenos Aires. W jego najnowszym filmie kamera niemal nie opuszcza wyizolowanej od świata, domowej oazy. Reżyser z charakterystycznym dla siebie liryzmem opowiada o jej mieszkańcach i ich codziennych rytuałach. Santiago Loza, reżyser Extraño (2003) i Cuatro mujeres descalzas (2004), razem z Ivánem Fundem nakręcił pokazywane w konkursie Los labios (The Lips, 2010), zaskakującą i pełną tajemnic opowieść o trzech kobietach, które przyjeżdżają do podupadającego, prowincjonalnego miasteczka, potrzebującego pomocy i wsparcia.

W sekcji Panorama w Buenos Aires zostanie pokazany znany nam z 9. NH film Kanadyjczyka Denisa Côté Szczątki (Carcasses, 2009). W sekcji Panorama – Kariery oprócz Twarzy Tsai Ming-lianga, Białej wstążki Michaela Haneke, Lasu Piotra Dumały, Hadewijch Bruno Dumonta, czy Two Projects by Frederick Kiesler Heinza Emigholza, znalazł się nowy film Petera Mettlera Petropolis: Aerial Perspectives on the Alberta Tar Sands (2009), jak poprzednie projekty, w których uczestniczył reżyser także jako autor zdjęć, skupiony na naturalnym krajobrazie i jego cywilizacyjnych modyfikacjach, potraktowanych jako niewyczerpane źródło wizualnej atrakcyjności. Natomiast Aleksander Sokurow eksperymentuje w Blokadnuyu knigu (Book of Blockade, 2009), której inspiracją są spisane w latach 60. przez Daniila Granina i Alesa Adamowicza historie ludzi, którzy przeżyli blokadę Stalingradu. Sokurow w zamkniętej przestrzeni każe swoim nieprofesjonalnym aktorom, grupie ludzi w różnym wieku, różnych profesji, czytać fragmenty książki, konfrontując ówczesne ekstremalne wojenne przeżycia z ich własnym współczesnym życiem. Z kolei Karim Aïnouz wspólnie z Marcelo Gomesem pokaże film o ciekawej formie i pięknym tytule Viajo porque preciso, volto porque te amo (I Travel Because I Have to, I Come Back Because I Love You, 2009). Eksperymentująca z narracją mieszanka fotografii, obrazów nakręconych kamerą Super-8 i cyfrowego wideo ma charakter intymnego, lirycznego dziennika podróży po brazylijskich bezdrożach (region Sertao), spisywanego przez porzuconego kochanka.

Azjatyccy filmowcy Hong Sang-soo (Korea), Naomi Kawase (Japonia) i Lav Diaz (Filipiny) pokażą w Buenos Aires projekt Visitors (Jeonju Digital Project 2009), wyprodukowany przez koreański festiwal filmowy Jeonju przy okazji jego 10-lecia. Składają się na niego trzy nowele: w komediowym Lost in the Mountains w reżyserii Hong Sang-soo młody pisarz jedzie do Jeonju, by spotkać się z przyjacielem i uczestniczy w miłosnym trójkącie, w Koma Kawase przenosi swoją bohaterkę z Japonii do Korei w objęcia rodziny niemal identycznej jak jej własna, zaś w czarno-białym filmie Butterflies Have No Memories w reżyserii zainspirowanego Godardem Diaza młoda dziewczyna wraca do rodzinnego miasta, które chyli się ku upadkowi po zamknięciu kopalni.

BAFICI zaprezentuje też retrospektywy twórczości Reynolda Reynoldsa, którego filmy oglądaliśmy w cyklu Trzecie Oko 9. NH oraz Petera Liechtiego, którego Odgłosy robaków - zapiski mumii wstrząsnęły publicznością 9. NH. Swoje znaczące pięć minut będzie miał na BAFICI James Benning, buenosaireńscy widzowie obejrzą jego Grand Opera, an Historical Romance (1979) oraz Fire&Rain (2009) i Ruhr (2009). Sharon Lockhart pokaże Double Tide (2009), a w cyklu Panorama – Późna Noc kontrowersyjny homoseksualny artysta z Tajlandii, Thunska Pansittivorakul będzie prowokował swoim ostatnim filmem Reincarnate (2010). To reakcja na ustanowione przez tajlandzką cenzurę reguły, dopuszczające filmy do dystrybucji w kraju, chroniące morale jego mieszkańców. Z powodu zaostrzenia prawa Thunska swoje filmy pokazuje już tylko zagranicą.

« starsza nowsza » lista
Varia
Klub Krytyków Forum NHCiekawostki z przestrzeni NHXX Konkurs o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka
do góry
pełna wersja strony