Iluzjoniści od wieków przekonują ludzi o istnieniu magii. Trzech Francuzów - już blisko dwadzieścia pięć lat – uzmysławia widzom jak mocne więzi łączą dźwięk i obraz. I jedni i drudzy, do swoich celów wykorzystują lustra, projektory i głośniki. W przeciwieństwie do wątpliwej proweniencji sztukmistrzów, Jérôme Noetinger, Christophe Auger i Xavier Quérel nie muszą uciekać się do szarlatańskich sztuczek. Trzaski starych taśm i kosmiczne partie syntezatorów, służą im za ścieżkę dźwiękową do tworzonych na żywo, retro-futurystycznych filmów.
26 lipca, wtorek, godz. 22:00
Scena T-Mobile Music w Arsenale
Początki Metamkine sięgają 1987 r., kiedy Jérôme Noetinger przyjechał do Grenoble, żeby studiować pod kierunkiem Xavier 'a Garcii w Collectif de recherche électroacoustique et d'action musicale. Wspólne zainteresowania muzyką i filmem połączyło go z fotografem Christophe Augerem, reżyserem François-Christophe Marzalem i muzykiem Richard'em Antezem, z którymi stworzył Metamkine. Interesowali się wykorzystaniem studyjnych technik kompozytorskich w rzeczywistym środowisku, a także tworzeniem nowych sposobów pracy z muzyką i obrazem. Podczas pierwszych pokazów Auger i Marzal wyświetlali slajdy, podczas gdy Antez i Noetinger puszczali nagrane wcześniej kompozycje jako akompaniament. Grupa zaczęła się rozwijać, zaczęli używać projektorów Super 8 i improwizowanej muzyki na żywo.
Marzal i Antez ostatecznie opuścili grupę, aby kontynuować swoje kariery w dziedzinach filmu i muzyki. Xavier Quérel, który jako student z oddaniem uczestniczył w pokazach Metamkine, szybko zajął ich miejsce. W 1991 oficjalnie dołączył do grupy, współtworząc podstawowe trio, które istnieje do tej pory, od czasu do czasu powiększając się o nowych kinooperatorów i muzyków. W ciągu kilku lat trio dokonało dwóch znaczących odkryć, które leżą u źródła tworzonych przez nich doświadczeń na żywo. Przesunęli wszystkich występujących na przód sceny i zaczęli wywołać film wykorzystywany podczas występów ręcznie, bez korzystania z tradycyjnej pracowni. Działanie trio w dużej mierze opiera się na improwizacji. Traktują projektory jak instrumenty muzyczne, a Quérel i Auger są w stanie szybko przemieszczać się między nimi, żeby nadążyć za tempem występu.
Wprowadzony przez Guya Deborda, termin détournement można z grubsza tłumaczyć jako ideę kolażu, zestawianie dwóch różnych rzeczy w celu stworzenia czegoś nowego i niezamierzonego. Jak twierdzi Noetinger, częścią ich sztuki jest "ukazywanie, że projektor nie tylko odtwarza film, ale również może być instrumentem do bezpośredniego działania. Obraz to tylko jedna część. To tak jak z moją pracą z magnetofonami. Magnetofon jest przeznaczony do nagrywania muzyki i odtwarzania w określony sposób, ale można z nim działać na różne sposoby. Można zmienić jego funkcję żeby stworzyć coś nowego. Tak więc można wziąć coś, co jest przeznaczone do pewnych rzeczy i bawić się tym." Noetinger często wykorzystuje dwa magnetofony, jeden do odgrywania nagranych już dźwięków, a drugi do tworzenia pętli z jednoczesnym wykorzystaniem głowic zapisujących i odtwarzających.
bilety normalne: 40 zł
bilety dla posiadaczy karnetów festiwalowych: 20 zł
bilet obejmuje wszystkie koncerty w Klubie 26 lipca