Spotkania, panele, konferencje, lekcje kina

MARIUSZ WILCZYŃSKI: LEKCJA KINA

25 lipca, poniedziałek, godz. 13:00, Helios 5

27 lipca, środa, godz. 13:00, Helios 5

"Gdy poproszono mnie o wybór dziesięciu ulubionych animacji – oniemiałem. Skąd ja wezmę dziesięć, skoro z tych, które w życiu widziałem, poruszyły mnie cztery, może pięć? Zacząłem gorączkowo szukać… I nagle pomyślałem, że to bez sensu, że powinienem pokazać to, co mnie naprawdę kręci, to, co mnie naprawdę inspiruje. Podobnie było ze wskazaniem mojego ulubionego filmu fabularnego. Długo się wahałem…" (Mariusz Wilczyński)

więcej

JACK SMITH: PANEL DYSKUSYJNY

26 lipca, wtorek, 12:45, Helios 3

Udział biorą: Marc Siegel, Mario Montez, J. Hoberman, Ela Troyano, Uzi Parnes

Prowadzenie: Ewa Szabłowska

Na czym polegał fenomen "jedynego człowieka, którego chciał kopiować Andy Warhol" opowiadają współpracownicy i przyjaciele reżysera. Wielogłos o Jacku Smithie jako pionierze queer undergroundu, ojcu performance'u i najwyższej kapłance Babilonu Dolnego Manhattanu. Dyskusja w języku angielskim z tłumaczeniem na żywo.

BÉLA TARR: MASTERCLASS

26 lipca, wtorek, 15:45, Helios 3

Autor legendarnego Szatańskiego tanga, bohater retrospektywy na MFF Era Nowe Horyzonty w 2004 to obecnie jeden z najwybitniejszych współczesnych reżyserów. Po swoim ostatnim filmie Koń turyński (Srebrny Niedźwiedź na Berlinale 2011) zapowiedział wycofanie się z kina. Wykład w języku angielskim z tłumaczeniem na żywo.

ANJA BREIEN: MASTERCLASS

28 lipca, czwartek, 12:45, Helios 3

Najsłynniejsza norweska reżyserka analizuje swoje filmy Polowanie na czarownice, Żony i Godziny miłości w kontekście zmieniających się norm obyczajowych i filmowych kanonów przedstawiania kobiet. Wykład w języku angielskim z tłumaczeniem na żywo; wstęp i prowadzenie: Jan Erik Holst

PRZEMYSŁAW WOJCIESZEK: DZIEDZICTWO. OBRAZKI Z HDSLR-OWEJ REWOLUCJI

28 lipca, czwartek, 00:00, Helios 3

Przemysław Wojcieszek: "Kino w Polsce jest domeną bogatych i sytych. Konwencjonalna produkcja filmowa, na straży której stoi państwo, należy do aparatu represji. Kino nie jest i nigdy nie było bronią uprzywilejowanych i sytych. Jest bronią wykluczonych i biednych. Akt niezależnej kreacji zamieniamy w akt agresji wobec systemu, który eliminuje to, co nie mieści się w jego neoliberalnych ramach. Używamy do tego aparatów HDSLR, obiektywów i kart pamięci. Nazywam to rewolucją."

SPOTKANIA WOKÓŁ KSIĄŻEK

prowadzenie: Kuba Mikurda (tłumaczenie na żywo)

25 lipca, poniedziałek, 16.00, Scena Letnia Teatru Lalek
goście: Jim Hoberman, Jonathan Rosenbaum, Michał Oleszczyk (Midnight Movies. Seans o północy); Jerzy Armata (Z Armatą na Wilka); Marek Hendrykowski (Andrzej Munk)

28 lipca, czwartek, 16.00, Scena Letnia Teatru Lalek
goście: Jasper Sharp (Za różową kurtyną); Jan Erik Holst, Paweł Urbanik (Kino Norwegii); Kuba Woynarowski (Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama)

GAZETA CAFÉ

Wszystkie spotkania z cyklu prowadzone są przez dziennikarza "Gazety Wyborczej", Pawła T. Felisa, i odbywają się o godzinie 19:00, na Scenie Letniej Teatru Lalek.

więcej

KONFERENCJE PRASOWE

Konferencje z udziałem twórców będą odbywały się po zakończeniu premierowych projekcji filmów pokazywanych w konkursie Nowe Filmy Polskie. Spotkania poprowadzi Janusz Wróblewski, redaktor i krytyk filmowy tygodnika "Polityka".

więcej

WYKŁAD: Atlas Gilliama lub kompendium wszelkich rzadkich rzeczy

24 lipca, niedziela, godz. 16.00, Teatr Lalek

Badacz świata Terry'ego Gilliama powinien być raczej geografem niż historykiem. Próba skomentowania filmów Gilliama wyłącznie za pomocą słowa wydaje się być zamierzeniem paradoksalnym. Do wymogów linearnej narracji tekstualnej, nie przystaje zarówno temperament reżysera (będącego bardziej budowniczym światów niż opowiadaczem), jak i rozbuchana sensualność jego kreacji. Głębsza analiza uniwersum reżysera umożliwia dostrzeżenie pod fabularną powierzchnią niezwykle "wymownej" sieci, utkanej z linii napięć, analogii, wizualnych cytatów i erudycyjnych odnośników, zorganizowanych wokół centralnych punktów tej symbolicznej topografii. Co więcej, w niemal każdym ze światów Gilliama funkcjonuje metaforyczna "księga filmu", objawiająca się pod postacią map, notatników, tablic (wypełnionych notatkami i wycinkami z gazet), skrzynek gromadzących kolekcje znaczących przedmiotów,
ołtarzyków (scalających osobiste memorabilia) i paranoicznych planów odtwarzających sieci powiązań pomiędzy ludźmi, przedmiotami i miejscami.

W trakcie wykładu Kuba Mikurda (redaktor zbioru Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama) i Jakub Woynarowski (autor koncepcji wizualnej książki) przedstawią i skomentują ilustracje, wykresy i mapy, będące próbą graficznej analizy twórczości reżysera.

do góry
pełna wersja strony