BWA Wrocław - Studio BWA
(ul. Ruska 46 a, Zaułek Karla Eduarda von Holteia, Wrocław)
22 - 31.07.2011
wernisaż w sobotę 23.07 godz. 20.00
wystawa we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
kuratorka: Maria Anna Potocka
Są we mnie wszystkie kobiety świata (All the Women of The World Are in Me) to pierwsza indywidualna retrospektywna wystawa twórczości Ane Lana pokazywana w Polsce.
Norweski artysta wizualny, performer, twórca filmów wideo, feminista - Ane Lan (alias Eivind Reierstad) urodził się w Oslo w 1972 roku. Studiował etnologię na Uniwersytecie w Oslo i sztukę w tamtejszej szkole artystycznej Kunsthøgskolen. Swoje prace pokazuje w galeriach i muzeach na całym świecie, m.in. w The Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, Paco das Artes w São Paulo, w londyńskim Barbicanie, wystawiał je podczas 51. Biennale Sztuki w Wenecji i 10. Biennale w Stambule, bierze też udział w festiwalach filmowych, performance wideo Woman of the World pokazał m.in. na ostatnim festiwalu w Rotterdamie (2011).
Ane Lan w swoich pracach dopuszcza do głosu kobiecą personę, tkwiącą w artyście - mężczyźnie. Skupia się na relacjach pomiędzy ciałem, mediami a odbiorcą sztuki, należącym do współczesnego społeczeństwa o określonych przekonaniach, przyzwyczajeniach. Wykorzystując kobiece przebranie, tworzy wielowarstwowe konstrukcje tożsamości w oparciu o stereotypy i klisze w powiązaniu z psychoanalizą, pojęciami gender, tożsamości etnicznej, multukulturowości w globalnej wiosce.
Prace Ane Lana:
The Carpentrial Son, 2002
Amerika, 2002
Elegi, 2003
Europe, 2004
Les Animaux, 2004
Migrating Birds, 2005
Vesta, 2006
Dream Chamber, 2006
Afrika, 2007
Hail The Sun, 2008
Woman of The World, 2008
Pacto Feminium, 2009
Sirkel, 2009
Arctic Nomads, 2010, fotografie
Są we mnie wszystkie kobiety świata to wystawa feministyczna w męskim wydaniu. Pokazuje obecność kobiety w świecie, jej wszechstronność, umiejętność dostosowania się do wszystkich kontekstów. Ekspozycja prezentuje jednocześnie powszechne uwikłania w stereotypy kobiecości i bezradność wobec nich. Jest komentarzem do przemian funkcjonowania płci w czasach "poszerzonej demokracji", która wymaga zrozumienia drugiej strony, wczucia się w jej sytuację, stania się - przynajmniej na moment - tym innym.
Ane Lan aranżuje sytuacje, które wymuszają na nim stanie się kobietą, a co za tym idzie spojrzenie na świat jej oczami. Ponieważ nie ma jednej kobiety, jest ich tyle, ile zawodów, kontekstów, losów, więc artysta wciela się w bardzo różne postaci. Robi to zawsze z wielką przychylnością. W jego pracach nie ma ironii - chyba że za ironię uznamy uległość wobec podejmowanych ról. To nie zabawa w przebieranki. Celem artysty jest autentyczna potrzeba rozpoznania kobiecości, gest, którego kobiety nie doświadczyły wcześniej.
Wystawa Ane Lana odbywa się w ramach projektu Norwegia bez granic.
Partnerzy wystawy: Studio BWA i MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Ane Lan, The Carpentrial Son, 2002 (wideo)