Ane Lan: Są we mnie wszystkie kobiety świata

Ane Lan, Woman of the World (fot. Aurora E. Sandlilje)

BWA Wrocław - Studio BWA

(ul. Ruska 46 a, Zaułek Karla Eduarda von Holteia, Wrocław)

22 - 31.07.2011

wernisaż w sobotę 23.07 godz. 20.00

wystawa we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

kuratorka: Maria Anna Potocka

Są we mnie wszystkie kobiety świata (All the Women of The World Are in Me) to pierwsza indywidualna retrospektywna wystawa twórczości Ane Lana pokazywana w Polsce.

Norweski artysta wizualny, performer, twórca filmów wideo, feminista - Ane Lan (alias Eivind Reierstad) urodził się w Oslo w 1972 roku. Studiował etnologię na Uniwersytecie w Oslo i sztukę w tamtejszej szkole artystycznej Kunsthøgskolen. Swoje prace pokazuje w galeriach i muzeach na całym świecie, m.in. w The Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, Paco das Artes w São Paulo, w londyńskim Barbicanie, wystawiał je podczas 51. Biennale Sztuki w Wenecji i 10. Biennale w Stambule, bierze też udział w festiwalach filmowych, performance wideo Woman of the World pokazał m.in. na ostatnim festiwalu w Rotterdamie (2011).

Ane Lan w swoich pracach dopuszcza do głosu kobiecą personę, tkwiącą w artyście - mężczyźnie. Skupia się na relacjach pomiędzy ciałem, mediami a odbiorcą sztuki, należącym do współczesnego społeczeństwa o określonych przekonaniach, przyzwyczajeniach. Wykorzystując kobiece przebranie, tworzy wielowarstwowe konstrukcje tożsamości w oparciu o stereotypy i klisze w powiązaniu z psychoanalizą, pojęciami gender, tożsamości etnicznej, multukulturowości w globalnej wiosce.

Prace Ane Lana:

The Carpentrial Son, 2002

Amerika, 2002

Elegi, 2003

Europe, 2004

Les Animaux, 2004

Migrating Birds, 2005

Vesta, 2006

Dream Chamber, 2006

Afrika, 2007

Hail The Sun, 2008

Woman of The World, 2008

Pacto Feminium, 2009

Sirkel, 2009

Arctic Nomads, 2010, fotografie

więcej o pracach Ane Lana

Są we mnie wszystkie kobiety świata to wystawa feministyczna w męskim wydaniu. Pokazuje obecność kobiety w świecie, jej wszechstronność, umiejętność dostosowania się do wszystkich kontekstów. Ekspozycja prezentuje jednocześnie powszechne uwikłania w stereotypy kobiecości i bezradność wobec nich. Jest komentarzem do przemian funkcjonowania płci w czasach "poszerzonej demokracji", która wymaga zrozumienia drugiej strony, wczucia się w jej sytuację, stania się - przynajmniej na moment - tym innym.

Ane Lan aranżuje sytuacje, które wymuszają na nim stanie się kobietą, a co za tym idzie spojrzenie na świat jej oczami. Ponieważ nie ma jednej kobiety, jest ich tyle, ile zawodów, kontekstów, losów, więc artysta wciela się w bardzo różne postaci. Robi to zawsze z wielką przychylnością. W jego pracach nie ma ironii - chyba że za ironię uznamy uległość wobec podejmowanych ról. To nie zabawa w przebieranki. Celem artysty jest autentyczna potrzeba rozpoznania kobiecości, gest, którego kobiety nie doświadczyły wcześniej.

Wystawa Ane Lana odbywa się w ramach projektu Norwegia bez granic.

Partnerzy wystawy: Studio BWA i MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

 

Strona Ane Lana

Ane Lan, The Carpentrial Son, 2002 (wideo)

Excerpt from Essay on Ane Lan by professor Ian Damerell, Faculty of Fine Art and Drama, Oslo University College, 11/02/2005

Ane Lane, Są we mnie wszystkie kobiety świata

do góry
pełna wersja strony