21 lipca (czwartek), godz. 20.00
23 lipca (sobota), godz. 20.00
Narodowe Forum Muzyki (Plac Wolności 1)
ceny biletów: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy dla posiadaczy karnetów/akredytacji na 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty)
Sprzedaż biletów rusza 1 czerwca w kasach Narodowego Forum Muzyki i na stronie www.nfm.wroclaw.pl
Bilety - zasady szczególne dotyczące wydarzeń River of Fundament i Zagubiona autostrada
W ramach tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty (21-31 lipca) będzie można zobaczyć polską prapremierę opery Zagubiona autostrada opartej na kultowym filmie Davida Lyncha. Autorką libretta na motywach scenariusza Lyncha i Barry'ego Gifforda jest austriacka noblistka Elfriede Jelinek, we współpracy z Olgą Neuwirth - jedną z czołowych współczesnych kompozytorek, która odpowiada także za warstwę muzyczną. Spektakl będzie pokazywany w dniu otwarcia festiwalu 21 lipca i ponownie 23 lipca, jest on wydarzeniem wpisanym w program Wrocławia Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
Podobnie jak David Lynch w swoim głośnym, obrosłym w interpretacje i analizy filmie Zagubiona autostrada (Lost Highway, 1997), twórcy opery zapraszają do świata, w którym emocje ważniejsze są od klasycznie pojętej fabuły. Oryginalny lynchowski thriller, nasycony atmosferą nieuchwytnego niebezpieczeństwa i tajemnicy, zaczyna się od historii obsesyjnej, prowadzącej do zbrodni zazdrości - saksofonista jazzowy Fred Madison podejrzewa o zdradę swoją żonę Renee i stopniowo traci kontrolę nad własnym życiem. Klasyczna logika szybko ustępuje narracji rodem z koszmaru sennego, muzyk Fred zamienia się w Pete'a - mechanika samochodowego, brunetka Renee staje się blond-wampem Alice, tożsamości bohaterów przenikają się, a wątki zapętlają, jakby były jedynie wytworem zaburzonego umysłu bohatera.
Reżyserka inspirowanej filmem opery - Natalia Korczakowska, wybrała jako miejsce akcji dla swojej inscenizacji Zagubionej autostrady otwartą niedawno przestrzeń Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Teatr operowy zostanie uwolniony z kulis, a całość wpisze się w multimedialny i poszukujący charakter festiwalu. Będzie to eksperyment, który można zestawić z takimi dziełami jak filmy-spektakle Matthew Barneya (Cremaster, River of Fundament) czy Petera Greenawaya (Walizki Tulse'a Lupera). Dzięki realizowanym na żywo projekcjom wideo wnikniemy w kulisy sali koncertowej NFM oraz detale akcji na scenie.
W operowej inscenizacji Zagubionej autostrady kluczową rolę spełniają tworzone na żywo elektroniczne przekształcenia partii solistów, orkiestry oraz sześciu solistów wirtuozów (gitara, saksofon, klawisze, klarnet, puzon, akordeon). Dźwięki elektroniczne transmitowane są poprzez siatkę kilkudziesięciu głośników umiejscowionych na scenie tak, że otaczają słuchaczy, przemieszczają się wśród nich. Postaci płynnie przechodzą między mową, śpiewem i nietypowymi technikami wokalnymi prowadząc widzów w psychodeliczną podróż w głąb ludzkiej psychiki. W rolach głównych występują: Barbara Kinga Majewska (Alice/Renee) - polska wokalistka, autorka tekstów, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej, Holger Falk (Fred/Pete) - jeden z najbardziej cenionych i wszechstronnych barytonów niemieckiej opery, David Moss (Mr Eddy) - amerykański wokalista - eksperymentator, perkusjonista, kompozytor i performer, któremu prasa muzyczna nadała przydomek "Caruso awangardy".
Operę Zagubiona autostrada będzie można obejrzeć podczas 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dwukrotnie: na otwarcie festiwalu 21 lipca oraz 23 lipca o godzinie 20.
Podczas festiwalu widzowie będą mogli również uczestniczyć w innych wydarzeniach lynchowskiego uniwersum: odbędzie się pokaz oryginalnego filmu Lyncha Zagubiona autostrada z 1997 roku oraz koncert Xiu Xiu Plays the Music of Twin Peaks - 23 lipca o godzinie 22.00 w festiwalowym klubie Arsenał. Będzie to ostatni występ, na którym ci amerykańscy eksperymentatorzy rockowi zagrają muzykę z pamiętnego serialu Davida Lyncha Twin Peaks.
Sprzedaż biletów od 1 czerwca: w kasach Narodowego Forum Muzyki, Plac Wolności 1 oraz online www.nfm.wroclaw.pl
Ceny biletów: 50 zł normalny oraz 30 zł dla posiadaczy karnetów
Współorganizatorami wydarzenia są:
Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Teatr Polski we Wrocławiu, Fundacja Szabłowska Studio
"Jeszcze raz odwołam się do pojęcia profanacji. Jest to działanie mające na celu przywrócenie ludziom możliwości używania danej rzeczy poprzez oczyszczenie jej z zakazów i znaczeń, poprzez zestawienie tego, co najbardziej serio, z zabawą. Dziecko profanuje rzeczy święte i jest dzięki temu szczęśliwe. Każdy artysta jest w pewnym sensie dzieckiem, dlatego kusi go możliwość profanowania. Opera Olgi Neurwith jest dowodem na to, że taki gest może prowadzić do powstania dzieła niezależnego, jest też formą dialogu z filmem, projekcją fascynacji nim. Moja inscenizacja będzie przedłużeniem tego gestu, jak również szansą na poruszanie się na granicy gatunków sztuki, co dziś wydaje się najciekawsze w teatrze. Myślę, że sam David Lynch jest w gruncie rzeczy genialnym dzieckiem, które bawi się światem, stawiając na intuicję - przeciwko temu, co racjonalne i zgodne z ustalonym wyobrażeniem o tym, co wolno, a czego nie. Wystarczy spojrzeć na jego rysunki, które są formą zaklinania rzeczywistości, przywracania jej wymiaru tajemnicy poprzez odrealnienie i dekompozycję."
Wywiad z reżyserką, Natalią Korczakowską
Zagubiona autostrada
Libretto Elfriede Jelinek, Olga Neuwirth na podstawie scenariusza Davida Lyncha i Barry'ego Gifforda
Muzyka Olga Neuwirth
Dyrygent Marzena Diakun
Reżyseria Natalia Korczakowska
Scenografia Anna Met
Kostiumy Marek Adamski
Choreografia Tomasz Wygoda
Wideo Marek Kozakiewicz
Światło Jacqueline Sobiszewski
Live electronics Krzysztof Gawlas
Współorganizator, koproducent: Fundacja Szabłowska Studio (Prezes: Małgorzata Szabłowska, kierownik projektu: Dominik Gniewek, koordynator produkcji: Olga Sobkowicz, promocja/współpraca z mediami: Julia Wiśniewska, współpraca: Katarzyna Szybińska)
Koprodukcja Narodowe Forum Muzyki, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Teatr Polski we Wrocławiu
Koordynator techniczny Michał Występek
Realizator dźwięku Piotr Papier i inni
Realizator świateł Zbigniew Bodzek i inni
Realizacja z powietrza: Interdrone
Operator kamery / dron Bartosz Szydłowski
Operator drona Igor Czernik
Współpraca operatorska Adam Lipiński
Montaż wideo Wojciech Janas
Realizator wideo Dariusz Bartołd
Asystent dyrygenta Mieczysław Unger
Asystent reżysera Jan Topolski
Asystent kostiumologa Justyna Białowąs
Charakteryzacja Sanaa Studio
Inspicjent Hanna Marasz
Akompaniator Justyna Skoczek
Obsada Holger Falk (Fred/Pete), Barbara Kinga Majewska (Alice/Renee), David Moss (Mr. Eddy), Piotr Łykowski (Mystery Man), Michał Sławecki (Andy), Dariusz Bronowicki (Al/ Detektyw Lou/Lekarz), Dariusz Maj (Ojciec Pete'a), Marta Zięba (Matka Pete'a). Rafał Kronenberger (Naczelnik więzienia/Arnie), Andrzej Olejnik (Strażnik/Detektyw Ed/Detektyw Hank)
Instrumentaliści NFM FILHARMONII WROCŁAWSKIEJ:
Soliści:
Władysław Kosendiak - saksofon
Rafał Łuc - akordeon
Paweł Maliczowski - puzon
Michał Siciński - klarnet
Justyna Skoczek - instrumenty klawiszowe
Leszek Zaleski - gitara elektryczna
Radosław Pujanek (koncertmistrz), Tomasz Bolsewicz - skrzypce
Aleksandra Urbańska - altówka
Sylwia Matuszyńska, Anna Kulak - wiolonczele
Paweł Jabłczyński - kontrabas
Radek Bond Bednarz - gitara basowa
Małgorzata Świętoń, Seweryn Zapłatyński - flety
Renata Raczyło, Gustaw Bachorz - klarnety
Wiktoria Ulatowska - obój
Józef Czichy - fagot
Mateusz Feliński - waltornia
Justyna Maliczowska, Paweł Tuliński - trąbki
Jan Szymajda - puzon
Piotr Kosiński - tuba
Michał Jedynak, Bartosz Sałdan - perkusja