en
Right Now, Wrong Then reż. Hong Sang-sooRight Now, Wrong Then reż. Hong Sang-soo
Ciekawostki z przestrzeni NH
27 maja 2016

"Right Now, Wrong Then" Honga Sang-soo w programie Panoramy 16. MFF T-Mobile NH

W programie 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty znalazł się najnowszy film słynnego Koreańczyka Honga Sang-soo - Right Now, Wrong Then.

Nowy film Honga Sang-soo skupia w sobie najlepsze cechy twórczości reżysera: narracyjną swadę, wrażliwość na szczegół i melancholijny wdzięk. Right Now, Wrong Then opowiada historię Ham Chun-su – reżysera przyjeżdżającego na prowincjonalny festiwal filmowy. Podczas spaceru po okolicy mężczyzna poznaje młodą malarkę, która natychmiast wpada mu w oko. Bohaterowie spędzają ze sobą popołudnie i pogłębiają wzajemną fascynację, napędzaną litrami wypitego soju. Problem w tym, że Ham Chun-su – co w końcu przyznaje – jest żonaty. Jak zakończy się pełne zmysłowego napięcia spotkanie? Hong swoim zwyczajem maksymalnie komplikuje odpowiedź na to pytanie i pokazuje dwa warianty potencjalnych losów bohaterów. Obie historie są bliźniaczo podobne i różnią się wyłącznie za sprawą pojedynczych dialogów, gestów i spojrzeń. To jednak w zupełności wystarczy, by doprowadzić do diametralnie odmiennych konkluzji. Right Now, Wrong Then okazało się niekwestionowanym triumfatorem festiwalu w Locarno i jednym z największych sukcesów w dotychczasowej karierze Honga. (Piotr Czerkawski)

Hong Sang-soo urodził się w 1961 roku. Po ukończeniu studiów w Korei Południowej kontynuował naukę na uniwersytetach w Kalifornii i Chicago. W 1996 roku nakręcił swój pierwszy pełnometrażowy film - The Day a Pig Fell into the Well. Choć bywa porównywany do mistrzów francuskiego kina, konsekwentnie rozwija własny styl. Do najważniejszych wyznaczników jego twórczości należą: zainteresowanie dylematami moralnymi bohaterów, autotematyzm i dyskretne poczucie humoru. Jest ulubieńcem międzynarodowych festiwali. Na swoim koncie ma nagrody zdobyte m.in. w Cannes, Rotterdamie i Locarno.

"Nazywany dandysem koreańskiej kinematografii, Hong Sang-soo przekracza stereotypy, którymi zwykło się ją określać. W jego filmach nie znajdziemy scen przemocy, zmysłowego erotyzmu, czy symbolicznych form, czerpiących z kulturowego bogactwa. Precyzyjna struktura dramaturgiczna ukryta jest tu pod warstwą lekkości, spontaniczności, przypadkowości.

Hong opowiada proste "miejskie" historie. Akcja jego filmów rozgrywa się w przestrzennie ograniczonych mikrokosmosach, pokazuje codzienność kilku wchodzących ze sobą w relacje postaci. Reżyser cierpliwie i z humorem pozwala bohaterom – często daremnie – zmagać się ze słabościami, plotkować, manipulować, przesiadywać w barach przy drinku, wędrować bez celu kilkoma ulicami. Prostota i zwykłość, rodzaj prowincjonalności, skupienie na życiu uczuciowym skłaniają krytyków do porównań z kinem Francuza Erica Rohmera. Bardziej dociekliwi, którzy śledzą drogę twórczą Honga od debiutu w 1996 roku, nagrodzonego na festiwalu w Rotterdamie "The Day a Pig Fell into the Well" (Daijiga umule pajinnal), po ostatnią produkcję "The Day He Arrives" (Book chon bang hyang, 2011), umieszczają go w obszarze azjatyckiego minimalizmu, tuż obok reżyserów z Tajwanu: Hou Hsiao-hsiena, Tsaia Ming-lianga i Wu Nien-jena, Japończyków Kore-edy Hirokazu i wczesnego Takeshiego Kitano, a także Jia Zhang-ke z Chin, Ho Yuhanga z Malezji." (Agnieszka Szeffel, Festiwal Filmowy Pięć Smaków)

Wybrana filmografia:

2004 Woman is the Future of Man / Yeojaneun namjaui miraeda

2005 A Tale of Cinema / Geuk jang jeon

2010 Hahaha

2010 Oki / Oki's Movie / Ok-hui-ui yeonghwa

2012 W innym kraju/ In Another Country / Da-reun na-ra-e-seo

starsza lista nowsza