en
The Woman Who Left reż. Lav DiazThe Woman Who Left reż. Lav Diaz
Ciekawostki z przestrzeni NH
12 września 2016

Zakończył się 73. MFF w Wenecji

10 września zakończył się 73. MFF w Wenecji, jeden z najważniejszych międzynarodowych festiwali.

Złotego Lwa otrzymał najnowszy film Filipińczyka Lava Diaza The Woman Who Left.

Na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty pokazaliśmy do tej pory pięć monumentalnych filmów Diaza: Kołysankę do bolesnej tajemnicy (16. NH 2016, Nagroda Alfreda Bauera za nowe horyzonty sztuki filmowej - tegoroczne Berlinale), Z tego, co było, po tym, co było (15. NH, Złoty Lampart w Locarno), Norte, koniec historii (13. NH), Florentinę Hubaldo, CTE (12. NH) i Century of Birthing (12. NH).

Nagrody w konkursie głównym:

Złoty Lew: "The Woman Who Left", Lav Diaz ("Kołysanka do bolesnej tajemnicy"- 16.NH, "Z tego, co było, po tym, co było"- 15.NH, "Norte, koniec historii"- 13.NH, "Florentina Hubaldo, CTE"- 12.NH, "Century of Birthing"- 12.NH, nasz gość 12.NH) 

Srebrny Lew - Wielka Nagroda Jury: "Nocturnal Animals", Tom Ford ("Samotny mężczyzna", 10.NH)

Srebrny Lew - najlepszy reżyser: ex aequo
Amat Escalante ("Heli"- 13.NH, "Krew"- 12.NH, "Los bartados"- 8.NH, 12.NH) za "La región salvaje"
Andrei Konchalovsky za "Paradise" (nasz tegoroczny Mistrz Kina Europejskiego, gość 16.NH)

Specjalna Nagroda Jury: "The Bad Batch", Ana Lily Amirpour ("O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu", 5.AFF, 6.AFF)

Najlepszy scenariusz: "Jackie", Pablo Larrain ("Nie", 13.NH)

Najlepszy aktor: Oscar Martínez za "El ciudadano ilustre", Mariano Cohn, Gastón Duprat (Argentyna/Hiszpania)

Najlepsza aktorka: Emma Stone za "La La Land", Damien Chazelle ("Whiplash", 5.AFF)

Nagroda Marcello Mastroianniego: Paula Beer za "Frantz", François Ozon

Nagrody w konkursie Horyzonty:

Najlepszy film: "Liberami", Federica Di Giacomo (Włochy/Francja)

Najlepszy reżyser: Fien Troch za "Home"

Specjalna Nagroda Jury: "Big Big World", Reha Erdem ("Czasy i wichry"- 7.NH, "Ile za ile"- 10.NH, "Kobiece pieśni"- 14.NH, "Kosmos"- 10 i 14.NH, "Mamo, boję się"- 14.NH, "Życie Hayat"- 9.NH, "Och, księżyc"- 10.NH, reżyser poprowadził masterclass podczas 14.NH)

Najlepszy scenariusz: "Bitter Money", Wang Bing ("Póki szaleństwo nas nie rozdzieli"- 14.NH, "Rów"- 11.NH)

Najlepszy aktor: Nuno Lopes za "São Jorge", Marco Martins (Portugalia/Francja)

Najlepsza aktorka: Ruth Díaz za "Tarde para la ira", Raúl Arévalo (Hiszpania)

Nagroda FIPRESCI:

Konkurs główny: "Une vie", Stéphane Brizé ("Miara człowieka", 15.NH)

Horyzonty: "Kékszakállú", Gastón Solnicki (Argentyna)

Lew Przyszłości (Najlepszy debiut): "The Last of Us", Ala Eddine Slim (Tunezja, Katar)

www.labiennale.org

W programie festiwalu był pokazywany m.in. nowy film Pippo Delbono, bohatera retrospektywy 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

"Mówiło się, że na Lido w tym roku "zapanowała religia", że kino "przeprosiło się z religią". (...) Ale być może jedynym prawdziwym dotknięciem Ewangelii był pozakonkursowy włoski dokument zatytułowany po prostu: "Vangelo" [Pippo Delbono]. (...) W "Vangelo" występuje osobiście. Mówi w tym filmie o sobie. O zmarłej niedawno matce, która chciała, aby nakręcił Ewangelię. O swojej chorobie neurologicznej. O pobycie we włoskim ośrodku imigrantów z Azji i Afryki, z którymi - choć sam niewierzący - zaczął przygotowywać sceny ewangeliczne, by zbliżyć się do tych ludzi, a oddalić się od siebie. O tym jest ten film. Ewangelia jest w nim nie celem, tylko środkiem, pretekstem do kontaktu z Innym. Powstał film czysty, prosty, głęboki, z ducha Pasoliniego, pozbawiony jakiejkolwiek pretensji, zakończony sceną, gdy wszyscy zasiadają do stołu. Komunia bez nazwy - kino." (Tadeusz Sobolewski, "Gazeta Wyborcza")

starsza lista nowsza