Ciekawostki z przestrzeni NH
Zakończył się 73. MFF w Wenecji
10 września zakończył się 73. MFF w Wenecji, jeden z najważniejszych międzynarodowych festiwali.
Złotego Lwa otrzymał najnowszy film Filipińczyka Lava Diaza The Woman Who Left.
Na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty pokazaliśmy do tej pory pięć monumentalnych filmów Diaza: Kołysankę do bolesnej tajemnicy (16. NH 2016, Nagroda Alfreda Bauera za nowe horyzonty sztuki filmowej - tegoroczne Berlinale), Z tego, co było, po tym, co było (15. NH, Złoty Lampart w Locarno), Norte, koniec historii (13. NH), Florentinę Hubaldo, CTE (12. NH) i Century of Birthing (12. NH).
Nagrody w konkursie głównym:
Złoty Lew: "The Woman Who Left", Lav Diaz ("Kołysanka do bolesnej tajemnicy"- 16.NH, "Z tego, co było, po tym, co było"- 15.NH, "Norte, koniec historii"- 13.NH, "Florentina Hubaldo, CTE"- 12.NH, "Century of Birthing"- 12.NH, nasz gość 12.NH)
Srebrny Lew - Wielka Nagroda Jury: "Nocturnal Animals", Tom Ford ("Samotny mężczyzna", 10.NH)
Srebrny Lew - najlepszy reżyser: ex aequo
Amat Escalante ("Heli"- 13.NH, "Krew"- 12.NH, "Los bartados"- 8.NH, 12.NH) za "La región salvaje"
Andrei Konchalovsky za "Paradise" (nasz tegoroczny Mistrz Kina Europejskiego, gość 16.NH)
Specjalna Nagroda Jury: "The Bad Batch", Ana Lily Amirpour ("O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu", 5.AFF, 6.AFF)
Najlepszy scenariusz: "Jackie", Pablo Larrain ("Nie", 13.NH)
Najlepszy aktor: Oscar Martínez za "El ciudadano ilustre", Mariano Cohn, Gastón Duprat (Argentyna/Hiszpania)
Najlepsza aktorka: Emma Stone za "La La Land", Damien Chazelle ("Whiplash", 5.AFF)
Nagroda Marcello Mastroianniego: Paula Beer za "Frantz", François Ozon
Nagrody w konkursie Horyzonty:
Najlepszy film: "Liberami", Federica Di Giacomo (Włochy/Francja)
Najlepszy reżyser: Fien Troch za "Home"
Specjalna Nagroda Jury: "Big Big World", Reha Erdem ("Czasy i wichry"- 7.NH, "Ile za ile"- 10.NH, "Kobiece pieśni"- 14.NH, "Kosmos"- 10 i 14.NH, "Mamo, boję się"- 14.NH, "Życie Hayat"- 9.NH, "Och, księżyc"- 10.NH, reżyser poprowadził masterclass podczas 14.NH)
Najlepszy scenariusz: "Bitter Money", Wang Bing ("Póki szaleństwo nas nie rozdzieli"- 14.NH, "Rów"- 11.NH)
Najlepszy aktor: Nuno Lopes za "São Jorge", Marco Martins (Portugalia/Francja)
Najlepsza aktorka: Ruth Díaz za "Tarde para la ira", Raúl Arévalo (Hiszpania)
Nagroda FIPRESCI:
Konkurs główny: "Une vie", Stéphane Brizé ("Miara człowieka", 15.NH)
Horyzonty: "Kékszakállú", Gastón Solnicki (Argentyna)
Lew Przyszłości (Najlepszy debiut): "The Last of Us", Ala Eddine Slim (Tunezja, Katar)
W programie festiwalu był pokazywany m.in. nowy film Pippo Delbono, bohatera retrospektywy 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.
"Mówiło się, że na Lido w tym roku "zapanowała religia", że kino "przeprosiło się z religią". (...) Ale być może jedynym prawdziwym dotknięciem Ewangelii był pozakonkursowy włoski dokument zatytułowany po prostu: "Vangelo" [Pippo Delbono]. (...) W "Vangelo" występuje osobiście. Mówi w tym filmie o sobie. O zmarłej niedawno matce, która chciała, aby nakręcił Ewangelię. O swojej chorobie neurologicznej. O pobycie we włoskim ośrodku imigrantów z Azji i Afryki, z którymi - choć sam niewierzący - zaczął przygotowywać sceny ewangeliczne, by zbliżyć się do tych ludzi, a oddalić się od siebie. O tym jest ten film. Ewangelia jest w nim nie celem, tylko środkiem, pretekstem do kontaktu z Innym. Powstał film czysty, prosty, głęboki, z ducha Pasoliniego, pozbawiony jakiejkolwiek pretensji, zakończony sceną, gdy wszyscy zasiadają do stołu. Komunia bez nazwy - kino." (Tadeusz Sobolewski, "Gazeta Wyborcza")