en
Mr Gaga reż. Tomer HeymannMr Gaga reż. Tomer Heymann

Międzynarodowy Konkurs Filmy o Sztuce

kuratorka: Ewa Szabłowska

"Życie towarzyskie i uczuciowe" rządzi tegorocznym konkursem filmów o sztuce. Twórcy konkursowych filmów pokazują, jak sztuka zazębia się z życiem codziennym: błahymi wydarzeniami, randkami, zdradami, rodziną, wynajmowaniem mieszkań. Facebookiem, melanżem, problemami pierwszego świata, pracą artystyczną, ale też tą zarobkową. Szkicują obraz artystów w konfrontacji ze współczesnością. Uwagę reżyserów przykuwa detal: słowa, rzeczy, odgłosy i ślady. Zanim wnikną one do przestrzeni sztuki i znajdą swoje miejsce w powieściach, obrazach i nagraniach, tworzą codzienną sieć, która składa się na osnowę rzeczywistości. Sieć, po której surfujemy i w którą jednocześnie jesteśmy zaplątani - tak samo jak bohaterowie i twórcy filmów z konkursu o sztuce.

Poczytny brazylijski pisarz młodego pokolenia, kręci film o własnej śmierci. Ale Śmierć J.P. Cuency nie jest filmem o umieraniu, lecz detektywistyczną historią o autentycznej kradzieży tożsamości, kryminalnej intrydze i roli autokreacji w życiu pisarza. Pochodzący również z Brazylii, Melissa Dullius i Gustavo Jahn (aktor znany z Sąsiedzkich dźwięków) w Bardzo romantycznie opowiadają o swojej przeprowadzce do centrum artystycznego wszechświata czyli Berlina. W wynajętym mieszkaniu, które staje się sceną, inscenizują sceny z życia. Odgrywają na nowo osobiste doświadczenia, ale nie traktują faktów ortodoksyjnie, historie własne i zasłyszane się przenikają, okraszone zostają literaturą i miejskimi legendami. Ich awangardowa autobiografia jest w równej mierze fikcją, tak jak czarna dziura w ścianie ich mieszkania, przez którą można teleportować się do innego wymiaru, co autentycznym portretem związku współczesnych artystów, negocjujących między sobą role w życiu prywatnym i zawodowym.

Bardzo współczesną opowieścią, bo relacjonowaną w formie filmowych sampli, migawkach Tweet'ów, Snapów i niezliczonych emotikonów jest Hot Sugar i jego zimny świat - portret muzyka i dja Nicka Koeniga vel Hot Sugara. Jego nagrania terenowe dokumentują ulotne dźwięki współczesności: odgłosy palącego się domku dla lalek, oranżadki w proszku roztapiającej się w buzi, pomalowanych błyszczykiem ust całujących powietrze, czy ciszy ciała w kostnicy. Hot Sugar zachęca do nadstawienia ucha i wsłuchania się w ścieżkę dźwiękową otaczającego nas świata. Z kolei Fatałaszkument K8 Hardy jest 12 letnim zapisem, codziennych ubrań i wyjściowych stylizacji nowojorskiej performerki. Jej alternatywne kreacje pokazują jak zmienia się moda w queerowo-punkowym środowisku, w którym się obraca się K8 i są świadectwem dojrzewania młodej, gniewnej artystki. Slogan, że prywatne jest polityczne, nabiera nowego znaczenia, gdy polem walki staje się szafa.

Politycznym filmem jest Magiczna substancja we mnie Jumany Manny. Choć palestyńska reżyserka przyjmuje pozycję etnografa, pokazuje jasno, że nawet tytułowa magiczna substancja czyli muzyka nie jest neutralna. A folkowe piosenki mogą być aktem oporu, zależnie od tego kto i w jakim języku je śpiewa, kto nagrywa i kto słucha. Filmowy portret zmarłego przed rokiem Chrisa Burdena stawia fundamentalne pytanie o granice poświęcania się w imię sztuki. Burden, radykalny performer, specjalizował się w sztuce "wysokiego ryzyka". Potrafił na pięć dni zamknąć się w szkolnej szafce, dać się ukrzyżować na masce volkswagena garbusa, na golasa tarzać po wysypanej tłuczonym szkłem podłodze. Jego najgłośniejszą pracą był Strzał - performance, w którym postrzelił go kolega weteran z Wietnamu. Czy ofiara w imię sztuki ma sens? - to pytanie pozostaje równie aktualne w 2016 jak w 1971 roku.

Ewa Szabłowska

Międzynarodowy Konkurs Filmy o Sztuce – nowatorskie, kreacyjne filmy dokumentalne oraz docu-fiction o sztuce, muzyce, kulturze.

W Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce  mogą wziąć udział:

  • filmy powyżej 60 minut
  • filmy, które nie były wcześniej prezentowane w Polsce na żadnych pokazach publicznych

Nagrody:

  • Nagroda za najlepszy film dla reżysera najwyżej ocenionego filmu i 10 000 Euro przyznawana przez międzynarodowe jury.
  • Nagrodzony film ma zagwarantowaną dystrybucję** w Polsce.

Żadna z powyższych nagród nie może zostać przyznana ex-aequo. Jury może przyznać tylko jedno wyróżnienie.

** Dystrybutorem filmów w Polsce będzie Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Stowarzyszenie Nowe Horyzonty jest organizacją non-profit i ma ograniczony budżet na zakup filmów. Jeśli oczekiwania dotyczące opłaty będą wyższe niż możliwości finansowe Stowarzyszenia, prawa do filmu nie zostaną zakupione.