Baba Vanga
Pełnometrażowy debiut Aleksandry Niemczyk został zrealizowany w Sarajewie pod patronatem szkoły Béli Tarra, który był też współproducentem filmu. Dzieło polskiej reżyserki wydaje się zanurzone w równie ponurej estetyce i przesiąknięte tym samym apokaliptycznym duchem co kino węgierskiego mistrza. Zawieszone w bezczasie i bezruchu, opowiada niepokojącą historię tajemniczej bohaterki zamkniętej w czterech ścianach domu. Obserwujemy jej pozornie zwyczajną codzienność, składającą się z powtarzalnych zachowań i gestów. Słuchamy kolejnych przepowiedni i rozmów z duchami. Jej postać jest wzorowana na figurze tytułowej Baby Vangi – niewidomej bułgarskiej mistyczki i jasnowidzki, która przepowiedziała m.in. wybuch drugiej wojny światowej, katastrofę nuklearną w Czarnobylu, rozpad Związku Radzieckiego, zamach na World Trade Center i wojnę w Syrii. Według niej koniec świata nastąpi w 5079 roku.
Aleksandra Niemczyk
Reżyserka i artystka wizualna urodzona w 1977 roku w Warszawie. W 2001 roku zdobyła dyplom na Wydziale Grafiki w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie, następnie przeniosła się do Oslo. W 2007 roku studiowała reżyserię w New York Film School, a w 2013 roku trafiła do Film.factory – szkoły filmowej założonej przez Bélę Tarra w Sarajewie. Ma na swoim koncie wiele wystaw, zrealizowała też kilkanaście filmów krótkometrażowych, m.in. nagrodzone specjalnym wyróżnieniem na festiwalu w Locarno Hide and Seek (2009).
2007 Make-believe (short)
2009 Hide and seek (short)
2010 A Tale of Harvest (short)
2012 The Problem Has No Name (short)
2014 Razmak (short)
2016 Baba Vanga