Nawet góry przeminą
Przebój Pet Shop Boys Go West spina klamrą film Jia Zhang-ke, stanowiąc jego najlepszy wstęp i podsumowanie. Obejmująca 25 lat historia miłosnego trójkąta to zdecydowanie coś więcej niż opowieść o miłości, rozczarowaniu i rozstaniach. To ambitna próba spojrzenia na współczesne Chiny przez pryzmat takich zjawisk jak powolny zmierzch uprzemysłowienia, postępująca globalizacja, triumf dzikiego kapitalizmu i bezwzględna pogoń za pieniądzem. Pod ich wpływem rozpadają się więzy między ludźmi, społeczeństwo się atomizuje, jednostki rozjeżdżają się po całym świecie. Wspomnienia, tęsknota i melancholia pozostają jednak z nimi na zawsze. Akcja filmu toczy się kolejno w 1999, 2014 i 2025 roku. W każdym z tych okresów śledzimy losy bohaterów z nieco innej perspektywy. W efekcie powstaje imponujące, epickie dzieło, które śmiało można uznać za najbardziej uniwersalne w filmografii Jia Zhang-ke.
Jia Zhang-ke
Urodzony w Fenyang (Shanxi) chiński reżyser i scenarzysta zaliczany do tzw. Szóstej Generacji. Studiował malarstwo, ale kino zafascynowało go tak bardzo, że w 1995 roku założył wytwórnię Youth Experimental Film Group i zaczął kręcić filmy wideo. Absolwent Pekińskiej Akademii Filmowej. Jego fabularny debiut Kieszonkowiec okazał się ogromnym sukcesem, a następne filmy (Nieznane rozkosze, 3. NH; Świat, 5. NH) trafiały do programu największych festiwali. Jego Martwa natura wygrała MFF w Wenecji.
1997 Kieszonkowiec / Xiao Wu / Pick Pocket
2000 Platforma / Zhantai / Platform
2002 Nieznane rozkosze / Ren xiao yao / Unknown Pleasures
2004 Świat / Shijie / The World
2006 Martwa natura / Sanxia Haoren / Still Life