Eisenstein w Meksyku
Postmodernistyczna fantazja, obyczajowa prowokacja i stylistyczny tour de force. Słowem: kolejny film Petera Greenawaya. Opowiada on o wizycie Siergieja Eisensteina w Meksyku, której celem było nakręcenie dzieła poświęconego temu regionowi Ameryki. Eisenstein, tytan radzieckiej kinematografii, twórca Strajku i Pancernika Potiomkina, propagandzista i wizjoner, zajmuje się jednak nie pracą twórczą, tylko zaspokajaniem jak dotąd tłumionych homoseksualnych pragnień. Na zmianę onieśmielony i podekscytowany, nawiązuje romans ze swoim meksykańskim przewodnikiem. Tę historię prywatnej transgresji Greenaway ubiera w rozbuchaną formę. Nakazuje kamerze wściekle i uporczywie wirować wokół bohaterów, dzieli ekran na trzy części i zestawia na nim zainscenizowane fragmenty z archiwalnymi materiałami, a także pokazuje pornograficzne detale i podkreśla umowność świata przedstawionego.
Peter Greenaway
Malarz z wykształcenia, swoją karierę rozpoczął w latach 70. od filmóweksperymentalnych . Sławę przyniosły mu historyczne i kulinarne utwory z lat 80.: Kontrakt rysownika czy Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek. Potem kontrowersyjnie interpretował wielką literaturę w pochodzących z lat 90. Księgach Prospera czy The Pillow Book. Do najbardziej znanych filmów Greenawaya należą Wyliczanka, Brzuch architekta oraz Zet i dwa zera. Jego filmy wyróżniają się przepychem wizualnym, odrealnieniem i teatralnością obrazu. Dzięki licznym cytatom kulturowym oraz eksperymentalnemu łączeniu stylów uznane są za spełnienie filmowego postmodernizmu. Greenaway, zafascynowany nowymi mediami, tworzy instalacje wideo, krótkie filmy eksperymentalne, reżyseruje spektakle teatralne i operowe, jest też VJ-em. W 2009 roku reżyser był gościem festiwalu Nowe Horyzonty.
1985 Zet i dwa zera / Zed & Two Naughts
1988 Wyliczanka / Drawning by Numbers
1999 8 i pół kobiety / 8 ½ Women
2012 Goltzius and the Pelican Company
2013 Just in Time (segment in 3x3D)