Cremaster 1
Akcja rozgrywa się w dwóch cepelinach i na pokrytym błękitną nawierzchnią boisku futbolowym w Boise w stanie Idaho, gdzie Matthew Barney – jeszcze jako uczeń – próbował swoich sił w zawodowym sporcie. Na płycie Bronco Stadium grupa tancerek tworzy geometryczne wzory będące repliką układów winogron. Rozsypuje je młoda kobieta zwana Goodyear, która wraz z hostessami przebywa jednocześnie w obu sterowcach unoszących się nad boiskiem. Kalejdoskopowe kompozycje formują się w konturowe kształty gonad. Akcja rozwija się miarowo w takt spokojnej, nastrojowej muzyki przywodzącej na myśl jazzowe standardy. Pozbawiony dialogów film nawiązuje swoją konwencją do musicali Busby'ego Berkeleya, amerykańskiego choreografa i reżysera. Cremaster 1 odwołuje się do pierwszej androgynicznej fazy płciowego rozwoju człowieka, a zarazem do stanu określanego przez artystę jako „czysta potencja”. Wprawdzie film ten został zrealizowany jako trzeci, to stanowi pierwszą część do serii The Cremaster Cycle.
Matthew Barney
Amerykański artysta wizualny urodzony w 1967 roku w San Francisco. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiował na Uniwersytecie Yale w New Haven. Tworzy filmy, performance, rzeźby i instalacje, często zacierając dzielące je granice. Uczestniczył w wielu wystawach (m.in. documenta IX w Kassel, Biennale w Wenecji), a jego sztukę prezentowały tak prestiżowe instytucje jak Guggenheim Museum czy Serpentine Gallery. Jest laureatem licznych nagród artystycznych i filmowych (m.in. Aperto, Hugo Boss Prize).
1994-2002 The Cremaster Cycle
1998 March of the Anal Sadistic Warrior
2004 De Lama Lâmina
2005 Drawing Restraint 9
2014 River of Fundament