Cremaster 3
Cremaster 3 składa się z dwóch, odpowiadających sobie wątków narracyjnych. Pierwszy z nich toczy się w Nowym Jorku na początku XX stulecia i traktuje o historii wznoszenia wieżowca Chrysler Building oraz o rywalizacji dwóch architektów: mistrza i ucznia. Scenerią drugiego jest gmach Muzeum Guggenheima, gdzie główny bohater, pokonując poszczególne poziomy rotundy, przechodzi przez kolejne etapy masońskiego rytuału inicjacyjnego, wymagającego od niego fizycznego i psychicznego wysiłku. Wydarzeniom wtóruje różnorodna muzyka: od tradycyjnych pieśni iryjskich po hardcore punk. Ta niezwykła opowieść obfituje w symbole zaczerpnięte z kultury amerykańskiej i celtyckiej, wolnomularstwa, sztuki art déco, przypowieści żydowskich i alchemii. Cremaster 3 stanowi najdłuższą, ale i najbardziej widowiskową i skomplikowaną partię pięcioczęściowego The Cremaster Cycle. Uchodzi zarówno za końcową realizację, jak i punkt kulminacyjny serii.
Matthew Barney
Amerykański artysta wizualny urodzony w 1967 roku w San Francisco. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiował na Uniwersytecie Yale w New Haven. Tworzy filmy, performance, rzeźby i instalacje, często zacierając dzielące je granice. Uczestniczył w wielu wystawach (m.in. documenta IX w Kassel, Biennale w Wenecji), a jego sztukę prezentowały tak prestiżowe instytucje jak Guggenheim Museum czy Serpentine Gallery. Jest laureatem licznych nagród artystycznych i filmowych (m.in. Aperto, Hugo Boss Prize).
1994-2002 The Cremaster Cycle
1998 March of the Anal Sadistic Warrior
2004 De Lama Lâmina
2005 Drawing Restraint 9
2014 River of Fundament