Kwiecień
Nanni Moretti powraca do swojego ulubionego tematu i raz jeszcze eksploruje granicę pomiędzy życiem prywatnym a publicznym. We Włoszech wszyscy obywatele oczekują zaplanowanych na kwiecień wyborów parlamentarnych. Zaangażowany po stronie lewicy reżyser pragnie nakręcić dokument o sytuacji w kraju. Traf chce jednak, że żona mężczyzny spodziewa się dziecka, a termin porodu ma zbiec się z dniem ogłoszenia wyników wyborów. Zdezorientowany bohater musi odpowiedzieć sobie na pytanie o priorytety. Choć na ekranie pojawia się nie tylko Moretti, lecz także jego żona i synek, Kwiecień nie jest klasyczną filmową autobiografią. Film włoskiego mistrza to – kolejny w jego karierze po Dzienniku intymnym – błyskotliwy esej, w którym rzeczywistość na każdym kroku przeplata się z fikcją. Mocną stroną Kwietnia pozostaje właściwe Morettiemu wyczucie absurdu. W końcu żaden inny reżyser nie wpadłby na pomysł, by wzbogacić swój film fragmentami kiczowatego musicalu o cukierniku-trockiście.
nagrody
David di Donatello Awards 1998 – Best Supporting ActorNanni Moretti
Urodził się w 1953 roku w Bruneck w Tyrolu Południowym w rodzinie nauczycielskiej. Pierwsze próby reżyserskie podjął już w wieku 20 lat. Jego pełnometrażowym debiutem okazał się zrealizowany w 1976 roku Jestem samowystarczalny. Pięć lat później za film Złote sny otrzymał Nagrodę Specjalną Jury na festiwalu w Wenecji. Bardzo szybko wypracował autorski styl, na który składają się zaangażowanie polityczne po stronie lewicy, absurdalne poczucie humoru i częste sięganie po motywy autobiograficzne. W latach 80. zaprzyjaźnił się z Krzysztofem Kieślowskim i miał zagrać jedną z ról w Podwójnym życiu Weroniki. Plany te pokrzyżowała jednak zdiagnozowana u Morettiego choroba. Walka z rakiem stanowi jeden z centralnych motywów nakręconego w 1993 roku Dziennika intymnego, który otrzymał nagrodę za najlepszą reżyserię w Cannes. Osiem lat później Moretti triumfował na tym samym festiwalu za sprawą Pokoju syna. Autor Kajmana należy dziś do tzw. „canneńskiej rodziny”, a jego kolejne dzieła regularnie pojawiają się w konkursie głównym tej najbardziej prestiżowej imprezy filmowej świata. Nie inaczej było z zamykającą dotychczasowy dorobek reżysera Moją matką, która wyjechała z Lazurowego Wybrzeża z Nagrodą Jury Ekumenicznego. Moretti nie tylko staje za kamerą, lecz także występuje w swoich filmach jako aktor. Od czasu do czasu pojawia się w tej roli również u kolegów po fachu, u braci Taviani czy Danielego Luchettiego.
1978 Ecce bombo
1981 Złote sny / Sogni d'oro / Golden Dreams
1985 Idźcie, ofiara spełniona / La messa è finita / The Mass Is Ended
1993 Dziennik intymny / Caro diario / Dear Diary
1998 Kwiecień / Aprile / April
2001 Pokój syna / La stanza del figlio / The Son's Room
2006 Kajman / Il caimano / The Caiman
2011 Habemus Papam – mamy papieża / Habemus Papam / We Have a Pope
2015 Moja matka / Mia madre / My Mother