en

Eve Heller – filmy krótkie

50’

Last Lost

USA 1996 / 14’

Film jest zadziwiającym narzędziem anamnezy – odpominania. Jednocześnie przybliża nam wspomnienia i boleśnie uświadamia ich przynależność do przeszłości. Last Lost stanowi zapis jednego słonecznego dnia na Coney Island, obserwowanego oczami dziecka. Kulminacyjnym punktem popołudnia wypełnionego śmiechem, smakiem lodów i zapachem oceanu jest akcja ratownicza na diabelskim młynie. W roli głównej występuje owo obdarzone wyjątkowymi przymiotami dziecko.

reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
dźwięk: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: kolor

Her Glacial Speed

USA 2001 / 4’

Zbliżenie uzyskane dzięki kamerze filmowej, użytej w funkcji mikroskopu wycelowanego w podświadomość człowieka, zawsze jest zbyt małe lub zbyt duże. Zbyt małe, by zrozumieć, zbyt duże, by zobaczyć. Chcąc przeniknąć granicę pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem naszego ciała, możemy rozerwać skórę lub wniknąć w jej pory. W pierwszym przypadku naruszymy delikatną homeostazę organizmu, w drugim – znajdziemy się w położeniu, którego nie sposób odnieść do naszego doświadczenia.

reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Ruby Skin

USA 2005 / 4'30’

Biorąc na warsztat kierowany do reporterów film instruktażowy, Eve Heller opowiada o fenomenie barwnej taśmy 16 mm. Działanie czasu sygnalizowane jest przez różową tonację rolki, wynikającą z największej trwałości magenty w trójbarwnym spektrum kolorystycznym. Odtwarzane synchronicznie fragmenty obrazu i zapisanej optycznie ścieżki dźwiękowej ujawniają fakt 26-klatkowego przesunięcia dźwięku i wizji, dyktowanego specyfiką konstrukcji i dedykowanego taśmie projektora.

reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
dźwięk: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: angielski
barwa: kolor

Astor Place

USA 1997 / 10’

Astor Place to przecznica na dolnym Manhattanie, której sercem jest plac z masywnym prostopadłościanem rzeźby Alamo w samym centrum. Wraz z filmem Eve Heller, Astor Place dołącza do takich fantazmatycznych lokalizacji jak stacja kolejowa La Ciotat czy fotografowany każdego dnia przez bohatera Dymu Wayne’a Wanga zbieg ulic – Szesnastej z zachodnią Prospect Park. Ustawiona za szybą kawiarni kamera demokratycznie rejestruje tłumy przechodniów, z których każdy mógłby stać się bohaterem. Innej historii.

reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Behind This Soft Eclipse

USA 2004 / 10’

Zaćmienie to zjawisko polegające na tym, że cień jednego ciała pada na powierzchnię drugiego, możliwe, gdy oba ciała i źródło światła znajdują się w tej samej linii. W strumieniu światła pochodzącym z projektora negatyw rzutuje na pozytyw, obraz ruchu na martwą naturę, zanurzona w wodzie łydka na targany wiatrem liść. Refleksy, rozproszone w tych ośrodkach, błądzą i rozlewają się gdzieś pomiędzy kadrami, wzmacniając ich wzajemne kontrasty.

reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Self-Examination Remote Control

Austria, USA 1981–2010 / 5’

Jacques Lacan definiuje spojrzenie jako coś zewnętrznego wobec podmiotu. Spojrzenie czai się w ciemnym oknie, w mijanej bramie i łypiącym migawką obiektywie kamery. Dziewiętnastoletnia Eve Heller w młodzieńczym impulsie powieliła gest Filipa Mosza z Amatora, licząc na to, że kierując kamerę na siebie, uzyska pełną autonomię – stając się jednocześnie dyspozytorem i obiektem spojrzenia.

reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
dźwięk: Eve Heller
producent: Eve Heller
produkcja: Menzel Films
właściciel praw: Sixpack Film
język: angielski
barwa: kolor i cz.-b.

One

Austria, USA 1978–2010 / 2’

Jedno ujęcie, jedna rolka taśmy 8 mm i jedno ustawienie kamery. W kadrze kilka barwnych plam, a ciągłość długich pionowych smug zaburzana jest przez punktowe źródła światła. W obrazach anamorficznych kluczem do rozszyfrowania sensu jest spojrzenie pod odpowiednim kątem, w One wymaganych współrzędnych dostarcza nam niespodziewany ruch wewnątrz ujęcia. Przez moment mamy pewność, przez tę krótką chwilę, zanim wszystko zanurzy się w ponownym bezruchu.

reżyseria: Eve Heller
scenariusz: Eve Heller
zdjęcia: Eve Heller
montaż: Eve Heller
producent: Eve Heller
właściciel praw: Sixpack Film
język: bez dialogów
barwa: kolor

Eve Heller

Ta awangardowa reżyserka i producentka eksperymentalnych filmów urodziła się w 1961 roku w Amherst, w stanie Massachusetts, mieszka i pracuje w Wiedniu. Jako siedemnastolatka rozpoczęła studia filmowe w State University of New York (SUNY) w Buffalo. W 1987 roku otrzymała dyplom z literatury niemieckiej i studiów interdyscyplinarnych w Hunter College, w 1993 roku ukończyła prestiżowy Bard College. Wśród jej nauczycieli byli: Peter Hutton, Paul Sharits, Tony Conrad, Peggy Ahwesh i Abigail Child. Jej nagradzane prace o charakterystycznym, rozpoznawalnym stylu były pokazywane na wystawach i festiwalach filmowych na całym świecie, m.in. w Whitney Museum of American Art, Pacific Film Archives, Toronto Cinémathèque Ontario, w paryskim Luwrze i Austrian Film Museum w Wiedniu, podczas New York Film Festival i na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie. Dzieła Eve Heller to filmowe haiku. Reżyserka, wykorzystując technikę found footage, w swoich utworach skompilowanych z istniejących materiałów audiowizualnych ujawnia specyficzne właściwości zwykle czarno-białej taśmy 16 mm, choć – jak w Ruby Skin – pracuje także z kolorem. Przy tworzeniu zaskakujących metafor, poetyckich, sennych obrazów spowalnia ruch, używa rozbłysków światła, podwójnej ekspozycji, powiększonego za pomocą drukarki optycznej ziarna. Materia filmowa jest dla niej nieustannym źródłem inspiracji.

Filmografia:

1978–2010 One (short)

1981–2010 Self-Examination Remote Control (short)

1982–2010 Juice (short)

1996 Last Lost (short)

1997 Astor Place (short)

2001 Her Glacial Speed (short)

2004 Behind This Soft Eclipse (short)

2005 Ruby Skin (short)