Baskijska piłka. Skóra kontra kamień
Na początku XXI wieku nastroje w Kraju Basków były bardzo spolaryzowane. Na jednym biegunie – radykalny nacjonalizm baskijski z nadal aktywną grupą terrorystyczną ETA, na drugim – nieustępliwy nacjonalizm hiszpański. Pośrodku – większość społeczeństwa mająca dosyć przemocy i ciągłych konfrontacji. Tym razem Julio Médem porzucił swoje wyimaginowane światy, by zanurzyć się w złożoną rzeczywistość Kraju Basków w celu nawiązania dialogu. Reżyser nie do końca zdawał sobie sprawę z tego, że wsadza kij w mrowisko. Przeprowadził wywiady z 103 osobami (możemy je obejrzeć w dłuższej wersji wydanej na DVD; w filmie pojawia się 70 rozmówców), starając się pokazać ich poglądy i odczucia związane z baskijskim konfliktem. Zarówno członkowie ETA, jak i politycy będącej wówczas u władzy prawicowej Partii Ludowej odmówili wystąpienia w dokumencie. Pokaz premierowy odbył się na MFF w San Sebastián i został przyjęty burzą oklasków.
nagrody
José María Forqué Awards 2004 – Best Documentary or Animated Feature; Turia Awards 2004 – Best First Work; Viña del Mar FF – Best DocumentaryJulio Médem
Urodził się w 1958 roku w San Sebastián. Ukończył medycynę na Universitat Politècnica de València (UPV). Po powrocie do rodzinnego miasta pracował jako krytyk filmowy, pisał scenariusze i kręcił filmy krótkometrażowe. Zdolny samouk zwrócił na siebie uwagę krytyków debiutanckim dramatem Krowy. Przełom w jego karierze nastąpił po premierze drugiego filmu Ruda wiewiórka (1993). Jego nazwisko stało się znane międzynarodowej publiczności po premierze Kochanków z kręgu polarnego. W 1997 roku założył własną firmę producencką Alicia Produce S.L.
1992 Krowy / Vacas / Cows
1993 La ardilla roja
1996 Tierra
1998 Kochankowie z kręgu polarnego / Los amantes del círculo polar / Lovers of the Arctic Circle
2007 Chaotyczna Ana / Caótica Ana / Chaotic Ana