en
Góra reż. Ghassan SalhabGóra reż. Ghassan Salhab
Aktualności
13 lipca 2012

Nowe Horyzonty Języka Filmowego: dźwięk - filmy, spotkania z twórcami i książka

Nowe Horyzonty Języka Filmowego już od czterech lat ukazują kulisy formy filmowej i ujawniają tajniki warsztatu poprzez pokazy, prelekcje i spotkania z twórcami. Po montażu, zdjęciach i scenografii przyszła kolej na dźwięk. 10 starannie dobranych i specjalnie na festiwal sprowadzanych filmów pokazuje kluczowe problemy klasycznego i współczesnego traktowania tej warstwy.

Jak zawsze, kluczowi dla cyklu Nowe Horyzonty Języka Filmowego są goście. W tym roku, prosto z planu Wałęsy i Siedmiu dni zawita do Wrocławia jeden z najzdolniejszych polskich reżyserów dźwięku, Jacek Hamela. Zapowie film Play Time Jacquesa Tatiego (20 lipca) oraz wprowadzi w kulisy pracy nad Różą Wojciecha Smarzowskiego (22 lipca). To unikatowa okazja, by dowiedzieć się, jak dziś tworzy się dźwiękową warstwę filmu, jak wygląda nagrywanie na planie, postsynchrony, sound design i wiele innych magicznych sztuczek.

Na NHJF: dźwięk przyjadą także aż czterej twórcy pokazywanych filmów.

Klaus Maeck jest scenarzystą i producentem kultowego Decodera (25 lipca) opowiadającego o walce punku i industrialu przeciwko "muzakowi" - papce sączącej się z głośników w supermarketach i fast foodach. W filmie występują m.in.:  Genesis P-Orridge, FM Einheit i William S. Burroughs. W podobnych klimatach utrzymany jest debiut Jonathana Weissa, Wystawa potworności (28 lipca). Ten ciąg psychodelicznych obrazów i dźwięków oparty został na powieści J. G. Ballarda (Crash i Imperium słońca), który sam uznał go za najlepszą ekranizację swojego dzieła.

Ghassan Salhab to jeden z czołowych twórców kina artystycznego, instalacji i poezji z Libanu, a jego Góra (23 lipca) opowiada o ucieczce mężczyzny do opustoszałego hotelu na prowincji. Reżyser w mistrzowski sposób używa dźwięków pozakadrowych i akusmatycznych, by wywołać efekty grozy lub komedii. Wreszcie Piotr Szulkin opowie o swoim arcydziele Golem (21 lipca), gdzie stworzył przerażającą wizję zdehumanizowanego świata przeszłości. Reżyser użył tanich dekoracji i brudnej estetyki lo-fi, która przeżywa dziś drugą młodość, co sprawia że film jest wciąż niezwykle aktualny.

Programowi NHJF będzie towarzyszyła polska premiera przełomowej książki "Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie" francuskiego kompozytora i filmoznawcy, Michela Chiona.

starsza lista nowsza