en
Jozef van WissemJozef van Wissem
Aktualności
30 września 2013

Koncert Jozefa van Wissema wydarzeniem towarzyszącym 4. AFF

Zapraszamy na wydarzenie specjalne, towarzyszące 4. American Film Festival we Wrocławiu - koncert awangardowego kompozytora Jozefa van Wissema, muzycznego współ­pracownika Jima Jarmuscha, z którym amerykański filmowiec nagrał 4 albumy, a ostatnio zaprosił do stworzenia ścieżki dźwiękowej do filmu Tylko kochankowie przeżyją (film otwarcia 4. American Film Festival). Holenderski lutnista otrzymał za nią w 2013 roku Can­nes Soundtrack Award i właśnie muzykę z tego filmu wykona podczas wrocławskiego koncertu.

23 października (środa), godz. 19.30, Aula Leopol­dina (Plac Uniwersytecki 1)

ceny biletów:

42 zł - bilet normalny

35 zł - bilet ulgowy dla karnetowiczów

kub bilety on-line

Bilety na koncert w sprzedaży również w kasach Kina Nowe Horyzonty.

O Josefie van Wissemie:

Muzyka van Wissema, hipnotyzująca, czysta, minimalistyczna, intensywnie działająca na emocje słuchaczy, tworzy niezwykłą, transcendentną atmosferę. Van Wissem nieustannie koncertuje, dając show w różnych miejscach na całym świecie, choćby na festiwalach takich jak All Tomorrow’s Parties. Studiował w Nowym Jorku, gdzie obecnie mieszka. Na Harvardzie, Wesleyan University i Mills College wykłada przedmiot o nazwie >wyzwolenie lutni< (The Liberation of the Lute). National Gallery w Londynie zleciła muzykowi skomponowanie „ścieżki dźwiękowej” do obrazu Ambasadorowie Hansa Holbeina. Kompozytor występuje też w duecie gitarowo-lutniowym z Jimem Jarmuschem. Wspólnie z Tildą Swinton pracowali nad rewelacyjnym albumem The Mystery of Heaven, który wydali w Sacred Bones Records. Muzyk jest też odpowiedzialny za ścieżkę dźwiękową do gry komputerowej Sims Medieval, a ostatnio coraz częściej zajmuje się komponowaniem muzyki filmowej. Specjalnie na jego zamówienie stworzono rodzaj „czarnej lutni”, która zadebiutuje na jego solowym albumie Nihil Obstat.

www.jozefvanwissem.com

Rozmowa z muzykiem:

"Utwory na lutnię do tego filmu napisałem i nagrałem latem 2012 r. Między innymi stworzyłem piosenkę pt. „Solo Gratia”, pojawiającą się w filmie w kilku różnych wersjach. Po tym, jak zrobiłem początkowy materiał, udaliśmy się do studia Jima i wraz z jego zespołem nagraliśmy kilka rzeczy, w zasadzie tylko dołożyliśmy parę fragmentów do solowych partii lutni. Następnie po pracy w studiu z zespołem, postanowiłem, że dodam jeszcze kilka pojedynczych fraz lutni. Na przykład w jednej ze scen filmu, w której mamy postać Marlowe’a w roli Johna Hurta grającego (rzekomo) Szekspira, umieściłem utwór opierający się o klasyczne brzmienie lutni, pod tytułem „Sick, Sick and Very Sick”, zwany także „The Sick Tune”. Szekspir wzmiankował o tym fragmencie: Wiele hałasu o nic. Dlaczego właśnie teraz? Mówisz, że jest to chora melodia? (…) Wydaje mi się, że jest inna od wszystkich znanych mi melodii.

Myślałem, aby dodać to jako kolejną warstwę do filmu. W każdym razie, dla Johna Hurta podobało się, bo powiedział mi o tym w Cannes. Zrobiłem również utwór na lutnię i głos „In Templum Dei”, gdzie zaśpiewała Zola Jesus. Zaczyna się klasycznym wstępem, a następnie w połowie zmienia się, przyjmując strukturę palindromu. Wokale są jakby pseudo gregoriańskie." (nowamuzyka.pl)

starsza lista nowsza