en
Ciekawostki z przestrzeni NH
16 maja 2016

"Zagubiona autostrada" na MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty specjalizuje się w przekraczaniu zastanych konwencji i granic gatunkowych. Podczas najbliżej edycji, wpisanej w program Wrocławia Europejskiej Stolicy Kultury 2016, będzie można zobaczyć polską prapremierę opery Zagubiona autostrada z librettem noblistki Elfriede Jelinek i muzyką jednej z czołowych współczesnych kompozytorek Olgi Neuwirth, która w oryginalny sposób zinterpretowała muzycznie kultowy film Davida Lyncha. Kluczową rolę spełniają w niej tworzone na żywo elektroniczne przekształcenia partii solistów, orkiestry oraz sześciu solistów wirtuozów (gitara, saksofon, klawisze, klarnet, puzon, akordeon). Dźwięki elektroniczne transmitowane są poprzez siatkę kilkudziesięciu głośników umiejscowionych na scenie tak, że otaczają słuchaczy, przemieszczają się wśród nich. Postaci Zagubionej autostrady płynnie przechodzą między mową, śpiewem i nietypowymi technikami wokalnymi, zabierając widzów w psychodeliczną podróż w głąb ludzkiej psychiki.

Reżyserka spektaklu Natalia Korczakowska wybrała jako miejsce akcji dla Zagubionej autostrady otwartą niedawno przestrzeń Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, bynajmniej nieoczywistą w tym kontekście. Teatr operowy zostanie więc uwolniony od kulis, a całość wpisze się w multimedialny i poszukujący charakter festiwalu, będzie eksperymentem, który można zestawić z takimi dziełami, jak prezentowane w poprzednich edycjach filmy-spektakle Matthew Barneya (Cremaster) czy Petera Greenawaya (Walizki Tulse'a Lupera). Dzięki realizowanym na żywo projekcjom wideo wnikniemy w kulisy sali koncertowej NFM oraz detale akcji na scenie.

Jednym z bohaterów Zagubionej autostrady Davida Lyncha jest sam film. Do mieszkania Freda Madisona i Rene ktoś podrzuca kasety wideo, na których mogą oni oglądać samych siebie podczas snu. Dwóch detektywów próbuje rozwikłać tę zagadkę. Na ich pytanie o to, czy posiada kamerę, Fred odpowiada, że nie, ponieważ lubi zapamiętywać rzeczy takimi, jak chce je pamiętać, niekoniecznie takimi, jakimi są naprawdę. Podświadomość i ukryte w niej zło są w Zagubionej autostradzie reprezentowane przez technologię, przede wszystkim przez przemysł filmowy.

"Jeszcze raz odwołam się do pojęcia profanacji. Jest to działanie mające na celu przywrócenie ludziom możliwości używania danej rzeczy poprzez oczyszczenie jej z zakazów i znaczeń, poprzez zestawienie tego, co najbardziej serio, z zabawą. Dziecko profanuje rzeczy święte i jest dzięki temu szczęśliwe. Każdy artysta jest w pewnym sensie dzieckiem, dlatego kusi go możliwość profanowania. Opera Olgi Neurwith jest dowodem na to, że taki gest może prowadzić do powstania dzieła niezależnego, jest też formą dialogu z filmem, projekcją fascynacji nim. Moja inscenizacja będzie przedłużeniem tego gestu, jak również szansą na poruszanie się na granicy gatunków sztuki, co dziś wydaje się najciekawsze w teatrze. Myślę, że sam David Lynch jest w gruncie rzeczy genialnym dzieckiem, które bawi się światem, stawiając na intuicję - przeciwko temu, co racjonalne i zgodne z ustalonym wyobrażeniem o tym, co wolno, a czego nie. Wystarczy spojrzeć na jego rysunki, które są formą zaklinania rzeczywistości, przywracania jej wymiaru tajemnicy poprzez odrealnienie i dekompozycję."

Wywiad z reżyserką, Natalią Korczakowską

starsza lista nowsza