Francuski film
Paryż – miasto światła i miłości, raj dla turystów, gigantyczne muzeum, w którym zakonserwowane są ślady europejskiej historii i tradycji. A także miejsce urodzin Philippe’a Mory, prowokatora i dowcipnisia, bohatera jednej z nowohoryzontowych retrospektyw. Jego poświęcony stolicy Francji film ma formę wideodziennika. Reżyser wędruje wzdłuż wąskich uliczek, podziwia zabytki i przesiaduje w knajpach, gdzie ma okazję spokojnie pomyśleć i poczuć się jak najprawdziwszy intelektualista. Przedrzeźniając lokalny akcent, cytuje Prousta, Napoleona i Zolę. Powtarza kinofilską mantrę: Truffaut, Godard, Rivette, Nowa Fala, Nowa Fala, Nowa Fala. I powoli zaczyna tracić zmysły. Poszukuje wilkołaków, wydaje mu się, że trafił do alternatywnej rzeczywistości, doznaje ataków paranoicznego lęku. Zupełnie jakby przeczuwał nadejście tragedii, która zburzy fasadową beztroskę Paryża.
Philippe Mora
Urodził się w 1949 w Paryżu, a dwa lata później razem z rodzicami przeniósł się do Melbourne. Jako nastolatek zamieszkał w Londynie, gdzie dał się porwać fali psychodelicznej rewolucji. Do jego wczesnych dzieł należą dokumenty Swastyka i Bracie, daj parę groszy. Z czasem stał się znany jako twórca kina gatunkowego – w swoim dorobku ma m.in. horror Wcielenie, film science fiction Wspólnota i superbohaterski Powrót Kapitana Niezwyciężonego. Bohater retrospektywy podczas 10. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.
1973 Swastyka / Swastika (doc.)
1975 Bracie, daj parę groszy / Brother, Can You Spare a Dime? (doc.)
1983 Powrót Kapitana Niezwyciężonego / The Return of Captain Invincible
1982 Wcielenie / The Beast Within
1989 Wspólnota / Communion
2016 Francuski film / French Movie