Przeznaczenie
W filmie zadedykowanym mistrzowi tureckiego kina, Zeki Öktenowi, Demirkubuz powraca do bohaterów Masumiyet, przedstawiając dopełnienie ich losów. Osadzony w dzisiejszej Turcji, jest rodzajem prequelu opowiedzianej przed kilkoma laty historii. Oto młodziutki Bekir (pracujący w sklepie meblowym należącym do jego ojca) poznaje śliczną Uğur – dziewczynę z sąsiedztwa, pochodzącą z ubogiej rodziny wspieranej przez lokalnego mafioza. Dziewczyna jest obsesyjnie zakochana w Zagorze, odsiadującym wyrok bandycie. Bekir traci dla niej głowę i kiedy dziewczyna podąża za Zagorem (przenoszonym do kolejnych więzień), Bekir rusza jej tropem, porzucając wszystko, co ma. Tak rozpoczyna się szaleńcza odyseja bohaterów po tureckich miastach i miasteczkach. Fatalne zauroczenie staje się siłą napędową obojga. Pomiędzy Uğur a Bekirem wytwarza się chorobliwy układ zależności, w którym oboje ściągają się nawzajem w dół. Fatalna miłość staje się jedyną wartością w ich życiu. Demirkubuz tworzy tu szczególny rodzaj filmu drogi, którą bohaterowie przemierzają na oślep, ubezwłasnowolnieni destrukcyjną namiętnością.
Anita Piotrowska
nagrody
International Istanbul Film Festival 2007 – najlepszy reżyser / Best Director, najlepszy aktor / Best Actor (Ufuk Bayraktar), FIPRESCI, International Antalya Golden Orange Film Festival 2006 – najlepszy film / Best Film, najbardziej obiecujący aktor / Best Upcoming Actor (Ufuk Bayraktar, Ankara International Film Festival 2007 – najlepszy reżyser / Best Director, najlepsza aktorka / Best Actress (Vildan Atasever), najlepsza aktorka drugoplanowa / Best Supporting Actress (Müge Ulusoy)Zeki Demirkubuz
Urodził się w 1964 roku w Isparcie (Turcja). Ukończył Wydział Komunikacji Uniwersytetu w Stambule. Po studiach asystował na planie reżyserowi Zeki Öktenowi. Szukając niezależności, założył firmę producencką Mavi Film, w której tworzy swoje filmy do dziś. Od debiutanckiego C-Blok (1994) Demirkubuz uprawia ściśle autorski model kina – sam pisze scenariusze, jest producentem, bywa autorem zdjęć, montażystą, a nawet aktorem. Wszystkie jego filmy, jak choćby Masumiyet (1997), spotkały się z ogromnym uznaniem na festiwalach w kraju i zagranicą. Twórczość Demirkubuza, a w szczególności cykl Opowieści o ciemności (Karanlık üstüne öyküler), mocno osadzona w tureckich realiach, układa się w spójną całość jako uniwersalny portret człowieka pozostawionego przeznaczeniu i destrukcyjnym emocjom.
1994 C-Blok / Block-C
1997 Masumiyet / Innocence
1999 Üçüncü sayfa / The Third Page
2001 Yazgi / Fate
2001 İtiraf / The Confession
2003 Bekleme odası / The Waiting Room
2006 Kader / Destiny
2009 Kıskanmak / Envy