Podróż ku słońcu
Odważny film wyprzedzający przesłaniem swoje czasy. Mehmet jest nowym zdobywcą Stambułu. Pracuje w wodociągach, ma młodą narzeczoną. Podczas burdy po meczu zaprzyjaźnia się z Berzanem, ulicznym sprzedawcą i kurdyjskim aktywistą. Pewnego razu podczas kontroli autobusu policja odnajduje obok Mehmeta porzuconą torbę z bronią. Przesłuchanie staje się brutalne i długie, gdyż zatrzymany wygląda podejrzanie kurdyjsko (ma ciemne włosy i ostre rysy twarzy). To zdarzenie niesie za sobą przykre konsekwencje: krąg znajomych Mehmeta stopniowo się przerzedza, w pracy pojawiają się problemy, spotyka się z szykanami ze strony sąsiadów, jego dziewczyna się załamuje. Jedyną osobą, która w pełni go rozumie jest Berzan, jednak i on nieustannie ściera się z policją. Gdy wydarza się tragedia, Mehmet wyrusza w długą podróż na Wschód (do ojczyzny Kurdów) i przechodzi tam powolną, lecz nieodwracalną metamorfozę.
Dramatyczna przypowieść o tożsamości, przyjaźni, lojalności. Film wzbudził kontrowersje w roku eskalacji konfliktu kurdyjsko-tureckiego i aresztowania przywódcy rebelianckiej PKK. Częściowo zablokowano jego dystrybucję, a krytyka zachowała wstrzemięźliwość. Film wzbudził jednak entuzjazm publiczności na Wschodzie i uznanie za granicą.
Jan Topolski
nagrody
Berlinale 1999 – Blue Angel, Peace Film Award, Istanbul 1999 – Best Turkish Film, Best Turkish Director, FIRPRESCI, People’s Choice, Valladolid 1999 – Jury Special PrizeYeşim Ustaoğlu
Urodziła się w 1960 roku w Karsie. Zaczynała od krótkometrażowek, często nagradzanych na festiwalach. Jej pełnometrażowy debiut Ślad był policyjnym kryminałem z pogłębioną charakterystyką postaci. Dopiero jednak drugi film przyniósł jej opinię największej tureckiej reżyserki, mierzącej się z kontrowersyjnymi tematami, takimi jak nacjonalizm i mniejszości. Również Czekając na chmury mierzył się ze wstydliwą stroną historii Turcji – wysiedleniami Greków znad Morza Egejskiego. Poza tym był to film przełomowy ze względu na fakt, iż pokazywał świat z kobiecej perspektywy. Kolejny film był krótkim dokumentem o ciężkim życiu tragarek w górach nad Morzem Czarnym. W wielokrotnie nagradzanej Puszce Pandory (2008) reżyserka analizowała z kolei sytuację rodziny we współczesnej Turcji, pokazując konsekwencje migracji i dobrobytu.
1987 Magnafantanga (short film)
1990 Duet (short film)
1992 Hotel (short film)
1994 Iz / The Track
1999 Podróż ku słońcu / Güneşe Yolculuk / Journey to the Sun
2003 Bulutları beklerken / Waiting for the Clouds
2004 Sırtlarındaki hayat / Life on Their Shoulder (short film)
2008 Puszka Pandory / Pandora’nın kutusu / Pandora’s Box