Symbiopsychotaxiplasm: ujęcie pierwsze
Symbiopsychotaxiplasm: ujęcie pierwsze to eksperymentalna opowieść o najbardziej chaotycznym procesie twórczym na świecie – o kręceniu filmu. Reżyser próbuje zapanować nad aktorami, w tym samym czasie jego współpracownicy spiskują przeciwko niemu, a na plan wchodzą kolejne niepożądane osoby: policjanci lub kloszardzi. Te zmagania nagrywa jeszcze jedna ekipa, która jest nagrywana przez kolejną ekipę.
Jeśli film dokumentalny w zamierzeniu jest lustrem postawionym naprzeciwko rzeczywistości, to Symbiopsychotaxiplasm okazuje się lustrem postawionym naprzeciwko innego lustra. W efekcie powstaje fraktal, ciągnąca się w dwie strony nieskończona seria odbić. W tym gąszczu obrazów, pokazywanych często równocześnie na podzielonym ekranie, przebłyskuje prawda o istocie pracy artysty.
William Greaves
Jeden z pionierów kinematografii afroamerykańskiej. Urodził się w 1926 roku w Nowym Jorku, a jego edukacja przebiegała dość burzliwie – po ukończeniu prestiżowego liceum próbował studiować inżynierię, następnie uczył się aktorstwa w legendarnym Actors Studio, aby z czasem przenieść się na National Film Board of Canada. Później pracował w telewizji i jako dokumentalista. Jego najbardziej znanym filmem jest utrzymany w konwencji cinéma vérité obraz pt. Symbiopsychotaxiplasm: Ujęcie pierwsze.
1968 Symbiopsychotaxiplasm: ujęcie pierwsze / Symbiopsychotaxiplasm: Take One
1968 Still a Brother (doc.)
1990 That’s Black Entertainment (doc.)
2001 Ralph Bunche: An American Odyssey (doc.)
2005 Symbiopsychotaxiplasm: Take 2 1/2