Dwadzieścia osiem nocy i wiersz
Na wstępie słyszymy piosenkę Fil Bahr, w której zanim wybrzmi melancholijna konkluzja o ulotnej naturze miłości, na 28 sposobów zostanie odmienione słowo „księżyc”. Należy ona do arabskiego gatunku improwizacji zwanego layali, polegającego na mnożeniu wariacji na temat słowa layla oznaczającego noc. Odwołując się do niego w tytule swojego filmu, Akram Zaatari – libański artysta wizualny i kurator – sugeruje, że w sztuce forma jest tam samo ważna jak treść. Drugą równie oczywistą aluzją są Baśnie z tysiąca i jednej nocy, których szkatułkowa struktura jest odzwierciedlona w filmie. Dwadzieścia osiem nocy i poemat to historia studia fotograficznego „Szeherezada” założonego w 1953 roku w rodzinnym mieście reżysera, ale też portret zbiorowy mieszkańców miasteczka i ich zwyczajów. To także refleksja na temat reprodukowania obrazów: przechodzącej do lamusa metody odbijania zdjęć z negatywów oraz – w szerszym sensie – reprodukowania wzorców w kulturze.
nagrody
Berlinale Forum 2015 - Think Film Special MentionAkram Zaatari
Libański artysta wizualny i kurator. Autor ponad 40 prac wideo, 12 książek, niezliczonych instalacji, które poruszają takie kwestie jak polityczny opór, ikonografia wojny, teoria i praktyka archiwów. Zaatari odgrywał kluczową rolę w tworzeniu sceny sztuki współczesnej w Bejrucie. W 1997 roku był jednym z inicjatorów powstania Arab Image Foundation dokumentującej dziedzictwo fotograficzne regionu. W 2013 roku reprezentował Liban na Biennale w Wenecji. Brał także udział w festiwalu Documenta (13) w Kassel.
1997 All Is Well on the Border
2003 This Day
2011 Her + Him (short)
2013 Letter to A Refusing Pilot (short)
2014 Beirut Exploded Views