Salto
Nazywa się Malinowski albo Kowalski. Albo jeszcze inaczej. Nosi skórzaną kurtkę, przyciemniane okulary i twarz Zbyszka Cybulskiego – i rzeczywiście, jest aktorem, kabotynem i kłamcą. Pokryty bliznami, dręczony przez wspomnienia i gnany przez lęk, przybywa do miasteczka, które, tak jak on, tkwi w przeszłości: opiera się postępowi i żyje przygotowaniami do jakiejś Rocznicy. Właśnie w tym miejscu Malinowski-Kowalski odnajduje wymarzoną widownię, zagubiony tłum, przed którym będzie mógł grać na zmianę bohatera i ofiarę – przynajmniej do momentu, w którym ktoś go wreszcie zdemaskuje. Ten spektakl pozorów służy Konwickiemu do wywoływania kolejnych narodowych cech: upodobania do martyrologii, mesjanizmu i patosu, które bardzo łatwo zmieniają się we własną karykaturę, stają się śmieszne i żałosne. Salto to sen i seans terapeutyczny. To tragikomedia, która rozgrywa się w wykrzywionej, nierealnej przestrzeni – w sferze polskich mitów i fantazji.
nagrody
Edinburgh IFF 1967 – diplomaTadeusz Konwicki
Żył w latach 1926-2015. Był jedną z najważniejszych postaci w kulturze powojennej Polski. Chociaż najbardziej płodny w dziedzinie literatury – napisał wiele powieści, w tym Rojsty, Sennik współczesny i Kronikę wypadków miłosnych – to zapisał się także w historii rodzimego kina. Przygodę z X muzą zaczął jako scenarzysta i kierownik literacki Zespołu Filmowego „Kadr”. Jego reżyserskim debiutem był Pierwszy dzień lata. W swoich rozgrywających się na granicy jawy i snu filmach zajmował się zagadnieniami historii i pamięci.
1958 Ostatni dzień lata / The Last Day of Summer
1961 Zaduszki / All Souls’ Day
1965 Salto / Jump
1965 Matura / Abitur (short, TV)
1971 Jak daleko stąd, jak blisko / How Far, How Near
1982 Dolina Issy / Issa Valley
1989 Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza / A Tale of Adam Mickiewicz’s „Forefathers’ Eve”