Jak daleko stąd, jak blisko
Jak daleko stąd, jak blisko przynosi radykalne rozwinięcie chwytów z poprzednich dzieł Konwickiego. Jeśli w Ostatnim dniu lata czy Salcie rzeczywistość była rozmyta i niewiarygodna, to tu na dobre zmienia się w strumień świadomości, w którym fakty mieszają się z domysłami i pragnieniami. Efektem jest filmowa halucynacja, niejednoznaczna i transowa. Główny bohater, mężczyzna w średnim wieku, wyraźnie zmęczony i zawiedziony, wyrusza w przedziwną podróż – trochę w przyszłość, a trochę w przeszłość, na spotkanie ludzi, których znał i za którymi tęskni. Stara się naprawić dawne błędy i zaniedbania: porozmawiać z ojcem o jego tajemniczym pochodzeniu, ostrzec przyjaciela przed grożącą mu śmiercią, spędzić noc z byłą żoną. Ta droga nieubłaganie prowadzi go w stronę osobistego jądra ciemności, najbardziej traumatycznego wspomnienia i najcięższego grzechu: dokonanego niegdyś morderstwa.
nagrody
Lubuskie Film Summer in Łagów 1972 – Special Jury Prize, Best Actress, Best Supporting Actor, Best Sound; Warsaw Mermaid 1972; San Remo IFF 1973 – Special Award for the screenplayTadeusz Konwicki
Żył w latach 1926-2015. Był jedną z najważniejszych postaci w kulturze powojennej Polski. Chociaż najbardziej płodny w dziedzinie literatury – napisał wiele powieści, w tym Rojsty, Sennik współczesny i Kronikę wypadków miłosnych – to zapisał się także w historii rodzimego kina. Przygodę z X muzą zaczął jako scenarzysta i kierownik literacki Zespołu Filmowego „Kadr”. Jego reżyserskim debiutem był Pierwszy dzień lata. W swoich rozgrywających się na granicy jawy i snu filmach zajmował się zagadnieniami historii i pamięci.
1958 Ostatni dzień lata / The Last Day of Summer
1961 Zaduszki / All Souls’ Day
1965 Salto / Jump
1965 Matura / Abitur (short, TV)
1971 Jak daleko stąd, jak blisko / How Far, How Near
1982 Dolina Issy / Issa Valley
1989 Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza / A Tale of Adam Mickiewicz’s „Forefathers’ Eve”