Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza
Ostatnie dzieło w reżyserskim dorobku Konwickiego to zarazem pierwsza w historii filmowa adaptacja Dziadów Adama Mickiewicza. Podobnie jak w przypadku swojej wersji Doliny Issy Czesława Miłosza, reżyser na podstawie klasycznego literackiego pierwowzoru stworzył kalejdoskop fantastycznych wizji, film osobliwy i hermetyczny, który spaja recytowany przez aktorów tekst wieszcza. Grupa ludzi obchodzi w ukryciu dziady i przywołuje czyśćcowe duchy; stary poeta spaceruje pośród ruin i wspomina, młody poeta miota się po celi i razem z innymi więźniami wygraża Bogu; Rosjanie dopuszczają się wobec Polaków kolejnych okrucieństw. To wszystko uzupełniają archiwalne materiały przedstawiające koszmary II wojny światowej i ujęcia z ludźmi obchodzącymi Święto Zmarłych we współczesnej Warszawie. Sceny te tworzą dla romantycznego dramatu dodatkowy kontekst: łączą go z XX-wieczną historią Polski i podkreślają jego aktualność.
nagrody
Warsaw Mermaid 1989; Polish FF 1989 – Award of the Governor of Gdańsk; Polish FF 1990 – Jury Award, Best Sound, Best Film Score, Best Supporting ActorTadeusz Konwicki
Żył w latach 1926-2015. Był jedną z najważniejszych postaci w kulturze powojennej Polski. Chociaż najbardziej płodny w dziedzinie literatury – napisał wiele powieści, w tym Rojsty, Sennik współczesny i Kronikę wypadków miłosnych – to zapisał się także w historii rodzimego kina. Przygodę z X muzą zaczął jako scenarzysta i kierownik literacki Zespołu Filmowego „Kadr”. Jego reżyserskim debiutem był Pierwszy dzień lata. W swoich rozgrywających się na granicy jawy i snu filmach zajmował się zagadnieniami historii i pamięci.
1958 Ostatni dzień lata / The Last Day of Summer
1961 Zaduszki / All Souls’ Day
1965 Salto / Jump
1965 Matura / Abitur (short, TV)
1971 Jak daleko stąd, jak blisko / How Far, How Near
1982 Dolina Issy / Issa Valley
1989 Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza / A Tale of Adam Mickiewicz’s „Forefathers’ Eve”