Lampart
Sycylia, lata 60. XIX wieku. Garibaldi niebawem doprowadzi do zjednoczenia Włoch, feudalna hierarchia musi ustąpić miejsca nowemu porządkowi. Książę Don Fabrizio Salina, świadomy nadchodzących przemian, zgadza się na ślub bratanka z córką zamożnych nuworyszy. Visconti, sam pochodzący z arystokratycznej rodziny, ale zaangażowany w młodości w lewicowe ruchy intelektualne, z niezwykłą przenikliwością portretuje ambiwalencję związaną z przemijaniem: obawa, niechęć, ale i podszyta zgrozą fascynacja tym, co nowe. Zmęczenie starymi strukturami i nostalgia za uporządkowaną rzeczywistością, światem wartości celebrowanych i przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Trudno jednak o piękniejszy koniec. Zrealizowane w technikolorze zdjęcia, niesłychanie drobiazgowa rekonstrukcja scenografii i kostiumów oraz portretowane w długich ujęciach pejzaże tworzą całość przytłaczającą i uwodzicielską zarazem, czyniąc z Lamparta jedno z niekwestionowanych arcydzieł światowej kinematografii.
nagrody
Cannes IFF 1963 – Palme d’Or; Italian National Syndicate of Film Journalists 1964 (Nastro d’Argento) – Silver Ribbon For Best Director, Best Cinematography, Best Production Design, Best Costume DesignLuchino Visconti
Urodzony w 1906 roku w Mediolanie, w arystokratycznej rodzinie. W młodości zaangażowany był w działalność ruchów marksistowskich. Karierę filmową zaczął jako asystent Jeana Renoira przy Wycieczce na wieś. Debiutował jako reżyser w 1942 roku filmem Opętanie, jednym z pionierskich utworów neorealizmu. Jego późniejsze dzieła odchodzą od surowej estetyki w stronę dekadenckiego, teatralnego przepychu, który stał się znakiem rozpoznawczym reżysera.
1943 Opętanie / Ossessione / Obsession
1957 Białe noce / Le notti bianche
1960 Rocco i jego bracia / Rocco e i suoi fratelli / Rocco and his Brothers
1971 Śmierć w Wenecji / Morte a Venezia / Death in Venice
1974 Portret rodzinny we wnętrzu / Gruppo di famiglia in un interno / Conversation Piece
1976 Niewinne / L'Innocente / The Innocent