Koń Dinheiro
Po blisko dekadzie Pedro Costa powraca do ulubionych kabowerdyjskich bohaterów, którym poświęcił nagradzaną na międzynarodowych festiwalach trylogię: Ossos (Bones, 1997), No Quarto da Vanda (In Vanda’s Room, 2002) i Juventude em Marcha (Colossal Youth, 2006). Mieszając fikcję z dokumentem, opowiadał w niej o niełatwym życiu mieszkańców dzielnicy Fontainhas, emigrantów z dawnej portugalskiej kolonii – Wysp Zielonego Przylądka. Postacią, do której wtedy niemal obsesyjnie przylgnął, był Ventura. W najnowszym filmie Costa w dosłownym znaczeniu tego słowa, w stylu Caravaggia i de la Toura, wydobywa z mroku psychiczny pejzaż schorowanego, nękanego przez duchy przeszłości Ventury. Reżyser porzuca perspektywę kontynentalnego Portugalczyka i spogląda na współczesną historię swojego kraju, zwłaszcza na rewolucję goździków z połowy lat 70. i jej konsekwencje, oczami Kabowerdyjczyków. Oświetla upiornym blaskiem ich doświadczenia i przeżycia. Jego opowieść z jednej strony czerpie inspirację z prawdziwych historii występujących przed kamerą ludzi, którzy odgrywają samych siebie, z drugiej – z tradycji filmowego modernizmu.
nagrody
Locarno IFF 2014 – Best Director, Don Quixote Award; CinEuphoria Awards 2015 – Top Ten of the Year – International Competition, National Competition: Top Ten of the Year, Best Film, Best Actor; Cinema Bloggers Awards, Portugal 2015 – Best Film, Best Director, Best Screenplay; International Cinephile Society Awards 2015 – Best Picture Not Released in 2014Pedro Costa
Urodził się w 1959 roku w Lizbonie. Studiował historię na lizbońskim uniwersytecie i sztukę montażu w Lisbon Film School. Zadebiutował krótkometrażowym Cartas a Júlia w 1987 roku. Jego kolejne filmy pokazywane były na wielu festiwalach i zostały docenione przez jurorów, jak np. Ossos prezentowany w Wenecji w 1997 roku czy nagrodzony w Cannes No Quarto da Vanda. Jego styl charakteryzuje przede wszystkim surowość oraz wielka dbałość o realizm i szczegół, co zbliża jego filmy fabularne do kina dokumentalnego. Opowiada głównie o ludziach doświadczonych przez los, żyjących na marginesie społeczeństwa. Jego film Ne change rien w 2009 roku brał udział w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty.
1987 Cartas a Júlia (short)
1989 O Sangue / The Blood
1995 Casa de Lava / Down to Eart
1997 Ossos / Bones
2000 No Quarto da Vanda / In Vanda’s Room
2001 Danièle Huillet/Jean-Marie Straub: Où gît votre sourire enfoui? / Danièle Huillet, Jean-Marie Straub, Filmmakers – Where Has Your Hidden Smile Gone?
2006 Juventude em Marcha / Colossal Youth
2009 Ne change rien
2012 Sweet Exorcism (segment in: Centro Histórico / Historic Centre)